LEONARD COHEN - POPULAR PROBLEMS

Op vrijdag 19 september, het weekend van de 80e verjaardag van de Joods-Canadese troubadour Leonard Cohen, die als songwriter, musicus, dichter, schrijver en beeldend kunstenaar een miljoenenpubliek aan zich wist te binden, verscheen het nieuwe album "Popular Problems". De beslissing om weer te gaan optreden werd veroorzaakt door acute geldnood, toen bleek dat zijn manager met zijn pensioengeld was gaan lopen, maar de resulterende concerten betekenden een artistieke triomf voor Cohen. Waar Cohen ook zingt, zijn karakteristieke stemgeluid betovert binnen een mum van het tijd het publiek, zeker wanneer hij zijn klassiekers ten gehore brengt. Dat toonde de cd en dvd "Live In London" uit 2009 al aan, hetgeen hij een jaar later nog eens dunnetjes overdeed met "Songs From The Road", waar we destijds in deze rubriek ook ruim aandacht aan hebben gegeven. De twee zeer succesvolle wereldtournees van de afgelopen jaren en het schrijven van nieuwe nummers liet reeds een buitengewoon actieve artiest zien bij het verschijnen van het album "Old Ideas", en nu twee jaar later verschijnt "Popular Problems" en dat is deksels weinig voor deze trage jongen die jaren aan zijn songs pleegde te schrijven. Op dit nieuwe dynamisch studioalbum gaat Cohen verder op het elan van zijn voorganger en zeker is dat hij zijn pensioen nu echt veilig heeft gesteld.

Cohen is ongetwijfeld één van de belangrijkste en invloedrijkste songwriters van de laatste decennia. Van oorsprong eigenlijk dichter, richtte hij zich in de late jaren '60 op zijn muzikale carrière. De albums "Songs Of Leonard Cohen" en "Songs Of Love And Hate" leverden hem meteen een cultstatus in het folk pop circuit op. Later uitgebracht werk als "I'm Your Man" (1990), "The Future" (1992), "Ten New Songs" (2001) en "Dear Heather" (2004) herbevestigen zijn status en worden alom als klassiekers beschouwd. Nummers als "Suzanne", "Hallelujah" en "So long Marianne" behoren niet enkel tot het collectieve geheugen van elke muziekliefhebber, ook muzikale grootheden liggen deze nummers na aan het hart. Getuige daarvan zijn de naar schatting 1300 covers die van zijn werk gemaakt zijn, waarvan Jeff Buckley's vertolking van "Hallelujah" en Judy Collins' "Suzanne" enkele van de bekendste zijn. Ook REM, Sting, Martha & Rufus Wainwright, Anthony en Nick Cave zijn grote liefhebbers van Cohen's oeuvre.

De triomftocht van Leonard Cohen krijgt dus een vervolg met zijn nieuwe werkstuk, want twee jaar na "Old Ideas" komt Cohen al snel met iets nieuws op de proppen. Daarvoor is hij duidelijk niet over één nacht ijs gegaan. "Popular Problems", is Cohen's 13e studio album bij Columbia Records/Sony Music sinds zijn signing bij het label in 1967. Negen nummers lang bezingt Cohen met zijn zo kenmerkende basstem op zijn geheel eigen puur poëtische wijze de meest intense thema’s uit het menselijk bestaan, en verkent tevens ook met terugblikken op zijn eigen leven, de grote politieke thema’s, maar vooral de uithoeken van onze dromen met oog voor wat ons beweegt in hoop en wanhoop, geluk en ongeluk... al levert hij een album af met opvallend veel levensvreugde. Maar "Popular Problems" klinkt nergens donker, Cohen behoudt een frisse kijk op de mensheid en op wat ons beroert en weet dit helder en krachtig over te brengen in deze nieuwe hypnotiserende songs. Blijkbaar zijn de laatste concertreeksen en zijn zeer goed onthaalde vorig album hem goed bevallen, want opeens stond daar een man die zich publiekelijk kostelijk vermaakte, een enthousiasme dat hij wellicht heeft meegenomen naar de studio en dat levert wederom een verbluffend mooi album op.

De akoestische instrumenten krijgen hier weer alle ruimte, waardoor een aantal nummers eerder tijdloos klinken. De instrumentaties op dit nieuwe album zijn dan ook meer geraffineerd, en klinken buitengewoon ingetogen, bijzonder stemmig en valt vooral op door fraaie accenten, waaronder wonderschone accenten van de viool. Popproducer Patrick Leonard (Madonna/Roger Waters) die ook op Cohen’s "Old Ideas" al van de partij was heeft nu ook de diepe bariton van Cohen in een passend kader gezet. Tot melodie is zijn stem nauwelijks meer in staat, maar het wordt gecompenseerd door een dameskoortje dat heel luchtig om Cohen's woorden heen dwarrelt. Sommige nummers zijn blues georiënteerd en vooral Leonard’s melodie in "Born In Chains" springt er uit, en in deze song maken we de directe link naar de Cohen van Suzanne. Luisteren naar dit album zal je gewoon in ontroering brengen, zoals in de openers, het intens dreigende "Slow" en het akelig apocalyptische "Almost Like the Blues". Maar ook het bezwerende "Nevermind" opgeluisterd door een Arabische stem is hartverscheurend mooi. Anderzijds kruipt meer dan eens humor en leefplezier naar boven, zoals in het venijnig gezongen "Did I Ever Love You". Nieuwe paden slaat Cohen niet in of misschien juist in het reeds vermelde "Nevermind", muzikaal en tekstueel klinkt alles vertrouwd: sobere melodielijnen waarop hij zijn teksten prevelt, en dit omringd door de vrouwelijke strelende stemmen. Al is zijn zingspreekstem hooguit nog iets donkerder geworden, als vanouds stuwen deze fraaie dameskoortjes een song als "Did I Ever Love You" naar grote hoogten.

"Popular Problems" mag dan al klinken zoals je kan verwachten, toch is het een onvoorspelbaar mooie plaat geworden. Cohen vergaarde decennia lang fans van verschillende generaties en nationaliteiten met zijn veelzijdige songteksten, hetgeen hij nu ook wederom bewijst. Als tekstschrijver is onze troubadour op deze plaat werkelijk op zijn allerbest. Persoonlijk vind ik zijn stem overigens nog altijd prachtig, zeker wanneer Cohen wat meer aanzet en de ruwe emotie aan de oppervlakte komt. Op een aantal momenten doet Cohen veel meer dan het voordragen van zijn teksten en weet hij nog altijd de juiste en zeker een gevoelige snaar te raken. Leonard Cohen levert dan ook uitsluitend vakwerk af, wat op zijn leeftijd een betrekkelijk zeldzaam fenomeen is. Zonder enige twijfel is hij dan ook een genie in de muziekwereld en een fascinerende persoonlijkheid. Dat straalt dan ook af van ieder album wat de man ooit uitbracht, en "Popular Problems" is daar geen uitzondering op.

 

 

 

Artiest info
Website  
 

iTunes

Label: Colombia
Distr.: Sony Music

video