CURTIS KNIGHT & THE SQUIRES - YOU CAN’T USE MY NAME - THE RSVP/PPX SESSIONS

Jimi Hendrix is een grootheid waar niemand binnen of buiten de muziekwereld omheen kan. Een studioalbum met nieuwe opnamen die nog niemand gehoord heeft, ook de beste verzamelaar, bootlegger, of materiaal van Jimi’s pre-beroemdheid, is natuurlijk een sensatie van de eerste orde. Maar is het allemaal wel zo speciaal? Of worden we weer getrakteerd op herkauwde muziek van de grootmeester? Jimi Hendrix werd geboren in Seattle als James Marshall Hendrix. Na het overlijden van zijn moeder werd Jimi opgevoed door zijn grootouders. Reeds op vroege leeftijd hield hij zich met muziek bezig. Op school speelde Hendrix in verschillende schoolbandjes. Nadat hij van school was gestuurd, meldde Jimi Hendrix zich bij de 101st US Airborne. Tijdens een mislukte parachutesprong raakte hij ernstig gewond aan zijn rug en enkels. Hendrix werd afgekeurd en moest de militaire dienst verlaten. In de eerste helft van de zestiger jaren speelde Hendrix in de begeleidingsband van verschillende bekende en minder bekende grootheden, waaronder James Browne, Solomon Burke, Sam Cooke, Little Richard, Ike & Tina Turner en Jack Wilson. Hij moest werkelijk de eindjes aan elkaar knopen om de kost te verdienen en deed dus veel sessiewerk en was daarom in veel begeleidingsbands terug te vinden. In 1966 woonde Hendrix in New York, waar hij onder meer speelde met Jack Hammond, de Isley Brothers, Don Covay en Curtis Knight. Bovendien trad hij op met zijn eigen groep Jimmy James and the Blue Flames. In Greenwich Village wordt hij in 1966 ontdekt door de voormalige bassist van de Animals, Chass Chandler.

Het is midden deze jaren zestig, voor zijn overstap naar Engeland, werkte Jimi Hendrix als gitarist bij de uit Harlem afkomstige R&B combo Curtis Knight & The Squires. De band was een typische club band en tamelijk onbekend. Ze speelden standaard soul, R&B en blueshits. Deze waren zo gearrangeerd dat Hendrix de aandacht als gitarist naar zich toe kon trekken. Zijn wazige manier van doen, zijn onorthodoxe stijl, zijn wat rommelige uiterlijk en zijn toen al opvallende gitaarspel maakte dat Hendrix begon op te vallen. Knight snapte heel goed waarom de band steeds vaker geboekt werd. Ook Knight’s manager, Ed Chalpin, begreep dat en hij bood Hendrix een exclusief platencontract, maar dit resulteerde uiteindelijk in slechts een paar opname-sessies. "You Can’t Use My Name" is meteen de eerste in een serie die opnames uit die tijd in de beste denkbare geluidskwaliteit brengt. Veelvuldig op bootlegs en dubieuze releases te vinden is deze officiële uitgave veruit te prefereren. Deze 14-track-collectie uit deze RSVP/PPX sessies werden opgenomen in 1965 en 1966 (en ééntje uit 1967). Tussen de 14 nummers bevinden zich twee door Hendrix geschreven nummers: "Hornet’s Nest" en "Knock Yourself Out". De opnames zijn dus al zo'n vijftig jaar oud, maar klinken niettemin uitstekend. Want zoals bij de vorige albums is deze plaat ook weer opnieuw gemixed en gemastered door Hendrix’ opname technicus Eddie Kramer, die zich ook bezighield met postume Hendrix-albums als "Valleys Of Neptune" en "People, Hell & Angels". Natuurlijk worden we al sinds de dood van Hendrix met de regelmaat van de klok getrakteerd op postuum materiaal van de meester. De kwaliteit van die postume werken verschilt enorm in kwaliteit. Sinds enige jaren is er het keurmerk 'Authorised release by the Hendrix family' en dat staat borg voor de kwaliteit. Hendrix gitaarspel is uiteraard uit duizenden herkenbaar en dit is slechts een voorbode op wat komen gaat, want de archieven zijn nog steeds verre van leeg, gezien dat tijdens deze periode tussen 1965 en 1967, in het totaal 88 nummers werden opgenomen.


Tracks:
How Would You Feel
Gotta Have A New Dress
Don’t Accuse Me
Fool For You Baby
No Such Animal
Welcome Home
Knock Yourself Out [Flying On Instruments]
Simon Says
Station Break
Strange Things
Hornet’s Nest
You Don’t Want Me
You Can’t Use My Name
Gloomy Monday

Artiest info
Website  
 

Label: Legacy
Distr.: Sony Music

video