JON HASSELL & BRIAN ENO – FOURTH WORLD VOL. 1, POSSIBLE MUSICS

De namen van beide heren klinken intussen als klokken, maar toen bijna een kwarteeuw geleden deze plaat uitkwam, zorgde ze voor flink wat wenkbrauwengefrons: men wist niet wat met moest aanvangen met deze volslagen nieuwe vorm van musiceren. Men was overstuur, want de melodieën -vandaag zou men het “soundscapes” noemen, denk ik-, waar deze plaat bol van staat, eisten nogal wat van de luisteraar.

Als we nu terugkijken, kunnen we alleen maar vaststellen dat deze plaat een mijlpaal is geweest en dat zowel de jazz van vandaag, als flink wat folkmuziek en zelfs dance en techno, hun voordeel hebben kunnen doen met wat Hassell toentertijd “vierde wereld”-muziek noemde. Het gaat hierbij om toen experimentele klanken, om elektronisch zwaar vervormde instrumenten, om heel abstracte texturen en primitief klinkende composities, die, vooral qua sfeer, klinken als een aantal dingen, die we vandaag in wereldmuziek aantreffen.

Hassell en Eno hebben toen de weg geëffend voor heel wat jonge muzikanten van vandaag en deze reissue is dan ook noch min noch meer een terecht eerbetoon aan een bijzondere plaat, zonder dewelke onze muzikale wereld er vandaag heel anders zou uitzien.

Let wel: dit is bedoeld voor geoefende oren, maar ik zou u aanbevelen de beluistering te beginnen met het laatste nummer van de plaat, “Charm (over Burundi)”, de pièce de résistance van deze plaat, die met z'n ruim 21 minuten een heel nieuwe wereld laat opengaan. Hulde aan Glitterbeat voor deze remastering en voor het terug onder de aandacht brengen van een plaat, die even bepalend is geweest voor de minimalistische muziek -Hassell studeerde onder meer bij Stockhausen- als, pakweg, Philip Glass z'n “Koyaanisqatsi”.

(Dani Heyvaert)

 

 

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: Glitterbeat
Distr. : Xango
Music

video