JOSÉ JAMES - YESTERDAY I HAD THE BLUES

In de hoestekst heeft zanger José James het over Billie Holiday als zijn muzikale moeder, als kind hoorde hij God bless the child en dacht dat het over hem ging. Allemaal leuk en aardig, maar de echte reden om deze tribute to Billie Holiday cd uit te brengen ligt toch vooral daarin dat ze 100 jaar geleden werd geboren. In dat kader verschenen al The Centennial Collection, een soort van Best of en ook een luxe uitgave van Lady in Satin, haar laatste lp. Cassandra Wilson bracht al een tribute uit : Coming forth by day en nu dus ook José James. James heeft me nooit zo geboeid met zijn mix van jazz, hip hop, funk en pop. Ik was dan ook heel verbaasd over deze cd vol met Holiday covers, het nut van dit soort producten ontgaat me eigenlijk. Nummers als Body and Soul, Fine and Mellow, Loverman, God Bless the Child en vooral Strange Fruit zijn zo verweven met de stem van Billie dat het niet of nauwelijks is voor te stellen dat een andere vocalist haar niveau kan bereiken.

Het moet gezegd, bij een eerste beluistering was ik aangenaam verrast met James’ interpretatie van Billie’s repertoire, muzikaal sober met begeleiding van piano, bas en drums. Maar wel een supertrio met Jason Moran (pno), John Patitucci (bs) en Eric Harland (drs). Maar na herhaalde keren luisteren begon de éénvormigheid van veel nummers toch een storende factor te vormen. James’stem mist expressiviteit in nummers als Body and Soul en Fine and Mellow, in het uptempo nummer What a little moonlight can do mist de zang de nodige pit. Op zijn beste momenten komt de stem van James in de buurt van Lou Rawls, maar zonder diens power. Is er dan niets positiefs te melden ? Jawel allereerst het bijna klassieke pianospel van Jason Moran (Satie), de strakke ritme tandem en in nummers als Tenderly en Lover Man komt José eindelijk overtuigend over, zo had de hele cd moeten klinken. Ook God bless the child met Jason op Fender Rhodes klinkt goed, hoewel de versie van David Clayton-Thomas (Blood, Sweat & Tears) nog steeds in mijn hoofd zit. Grote vrees had ik voor Strange Fruit, het nummer was Billie op het lijf geschreven, het vraagt 100% inlevingsvermogen om dit nummer geloofwaardig neer te zetten. James brengt de tekst van Abel Meeropol a capella begeleidt door een sampling van stemmen en handgeklap, het geeft het nummer precies de sinistere sfeer die het nodig heeft. Zondermeer het beste nummer van de cd en een compliment voor James en producer Don Was.

Jan van Leersum


Artiest info
Website  
 

CD Baby

Label : Blue Note Records
Distr.: Universal Music

video