WE BANJO 3 - GATHER THE GOOD

 


‘We Banjo 3’ is eigenlijk een kwartet, samengesteld uit banjospelers en een fiddlemuzikant. Maar alle vier zijn zij zangers en tegelijk multi-instrumentalisten, wat eigen is aan de Ierse muziektraditie, waar vroeg of laat wel iedereen een instrument oppakt en musiceert al dan niet in familieverband. Het zit meestal ook in de genen, want de broers Martin en David Howley vormden jaren geleden een bandje met de broers Enda en Fergal Scahill. Daarvóór hadden zij afzonderlijk al in andere formaties gespeeld. Maar gevieren vormen zij het span ‘We Banjo 3’. Meestal is het David Howley die zingt en Fergal Scahill die op viool speelt, wat vooral in de danstunes en jigs de dansbare ritmes opdrijft. De Ierse muziek van het viertal zocht zijn invloeden ook buiten de landsgrenzen. De muzikanten pikten traditionals en danswijsjes op uit Noord-Carolina, West-Virginia en Georgia. Zij vonden o.m. materiaal bij muzikant Bill Monroe, Frans Canadezen, een Schotse doedelzakspeler en bij songwriter Eric Bibb, wiens ‘Get Onboard’ zij tot de hunne maken.

De folky innovatieve muziek van het viertal leunt bijgevolg sterk aan bij Americana, bluegrass of Appalachian muziek. Niet voor niets noemenden zij hun debuutalbum ‘Roots Of The Banjo Tree’. Enkele van hen hebben ook schrijftalent, want David Howley schreef het gevoelvolle ‘Tell Me Why’, met daarin vleugjes melancholie, en Enda Scahill componeerde ‘It’s Hard To Be 3’, waarin een zekere tristesse schuil gaat. Want volgens Enda voelt de vierde man in een clubje van drie banjospelers zich toch ergens een buitenstaander. Beiden vonden ook dat de traditional ‘Prettiest Little Girl In The County’ een sequel verdiende en schreven dus een poëtisch vervolg. Het groeide uit tot een tedere lovesong, een van de hoogtepunten, in zoverre van hoogtepunten sprake kan zijn. Alles gaat immers op in het sprankelende folky geheel. De gitaren, mandoline, viola, viool, percussie, samenzang en een contrabas bepalen mee het Ierse kleur- en klankentapijt, naast de banjo’s, met Galway als het kloppend hart. Daar gaat zang- en speelkunst van de ene generatie op de andere over.

In deze ‘Gather The Good’, hun tweede album, zorgen vooral de instrumentale nummers voor de vaart, waarbij je voeten onweerstaanbaar het ritme mee oppikken alsof deze bestendig gekitteld worden. De originele arrangementen, het banjogetokkel, het spelplezier en de moderne ritmes maken dat je de muziek -‘Puncheon Floor/Late For The Dance’-, mits enige verbeelding, ook visueel beleeft. Nog niet zo lang geleden toerden zij immers in België in het circuit van de cultuurcentra en veel van die beelden bleven hangen. Ook een enkele ballade, zoals ‘The Long Black Veil’, dat ook Johnny Cash en Joan Baez in hun concerten inlasten, komt via hun zang en instrumentatie tot leven. Gevoel, creativiteit en passie gecombineerd met een virtuoze beheersing van alle tokkel- of snaartechnieken kleuren de modern Ierse old-time bluegrass muziek, wat geen contradictie hoeft te zijn maar een hoogst persoonlijke invulling van tijdloze muziek.

Marcie

 

 

 

Artiest info
Website  
 

video