ROGER WATERS - AMUSED TO DEATH

 

Bijna 23 jaar brengt de voormalige Pink Floyd-frontman, Roger Waters, zijn soloalbum "Amused To Death" opnieuw uit. Het gaat om een speciale heruitgave van het in 5.1 surround en stereo geremixte album, dat nu dus leverbaar is op cd, cd/audio Blu-ray, sacd, dubbel-lp en een gelimiteerde 2-lp picture disk. Waters zelf zegt erg blij te zijn met de reissue, omdat het album ten tijde van de release naar zijn mening niet de verdiende aandacht kreeg. Daarnaast is het een goed moment voor een herontdekking van het meesterwerk, want: "Het meeste van wat ik twintig jaar geleden te zeggen had, heeft helaas ook betrekking op het heden en is misschien zelfs relevanter voor onze positie als mensheid in 2015 dan in 1992",  aldus de inmiddels 71-jarige Waters, die zijn conceptalbum "Amused To Death" dezelfde kwaliteiten toedicht als de Floyd-klassiekers "The Dark Side Of The Moon" (1973) en "The Wall" (1979).

"Amused To Death", Roger Waters’3e solo-album (1992), kwam uit in september 1992. De titel ontleende Waters aan het boek 'Amusing Ourselves To Death' van de Amerikaanse schrijver Neil Postman. De thematiek behelst de waanzin van oorlog en de zogenaamde vooruitgang der mensheid. Aan het album werden gastbijdragen geleverd door o. a.  Jeff Beck, Patrick Leonard, Andy Fairweather Low, Don Henley, N’Dea Davenport, Rita Coolidge, P.P. Arnold, Katie Kissoon, Steve Lukather en Jeff Porcaro. De 2015 edities van "Amused to Death" zijn volledig geremixed in 5.1 surround op Blu-Ray audio en geremastered door James Guthrie die al eerder samenwerkte met Roger Waters en Pink Floyd. De cover en het artwork is volledig vernieuwd door Sean Evans, creative director van Waters’ The Wall Live tour en film.

"Amused To Death", geeft een doffe blik op een entertainment-geobsedeerde samenleving,  waarin Waters’ vaste thema’s oorlog, psychologie, maar ook godsdienst en kapitalisme aan bod komen. De problemen die Waters 23 jaar geleden aanhaalde zijn de afgelopen 2 decennia alleen maar gegroeid in complexiteit en urgentie. Vandaag de dag is televisie slechts één optie in een eindeloze reeks van afleidingen, en beschikbaar altijd en overal, met dank aan onze laptops, tablets en smartphones. Met de ogen strak op onze schermen, kunnen de dilemma’s en de onrechtvaardigheden van de echte wereld gemakkelijk uit het zicht raken. Muzikaal gezien is "Amused to Death" een ijzersterk, maar niet echt vrolijk stemmend conceptalbum. Donker, duister, intrigerend en meeslepend brengt Waters zijn boodschap en laat je na ruim een uur verdoofd achter.

Zijn sinistere teksten over de oorlog, over de invloed van de massamedia op ons brein en zijn 'rage against' kapitalisme, zijn anno 2015 nog altijd accuraat. Om de materie in een aantrekkelijke verhaallijn te steken, introduceerde Waters in 1992 een gorilla die naar de televisie kijkt. Dat artwork is anno 2015 veranderd. De gorilla is een kind geworden. Maar het belangrijkste van alles is natuurlijk de muziek en alles wat erbij hoort. Zo hoor je in de opener "The Ballad of Bill Hubbard",  het raspende geluid van krekels dat door de ruimte zwermt, een commentaarstem - een spelende radio? - staat links in de huiskamer en een blaffende hond staat in de tuin van de buren aan de rechterzijde. Of neem "Too Much Rope": spaanders vallen voor je op de grond als een houthakker met veel kracht houtblokken klieft, ondertussen rijdt een koets van linksvoor in het geluidsbeeld naar rechtsachter je, waarbij de koets tijdens het passeren van de luisteraar haast over diens voeten rijdt. In "Late Home Tonight (Part I)" vallen waterdruppels vlak langs je linkeroor. In "Three Wishes" mag het hoofdpersonage drie wensen doen van de geest die hij 'in de fles' heeft gevonden. De stem van de geest lijkt zich van achter in het geluidsbeeld naar voren te verplaatsen, ondertussen de lucht uit de ruimte met zich meetrekkend. De soundeffecten zijn echter perfect gedoseerd en voegen echt iets toe aan de muziek.

De veertien nummers blijken immers ineens veel intenser en dus boeiender te worden wanneer, na herhaalde beluistering en intensieve bestudering van de teksten, het hele idee achter de plaat goed duidelijk wordt. Dit is ook één van de redenen dat het album wat betreft sfeer en uitvoering veel meer in het verlengde ligt van Waters’ voormalige werkgever dan zijn eerdere soloalbums. De vele Pink Floyd-trekjes en karakteristieken die in dit werk te bespeuren zijn, maken het evenwel erg moeilijk geen vergelijkingen te maken met zijn voormalige band. Dacht je indertijd dat het album geluidstechnisch perfect in elkaar zat,  deze remaster klinkt ogenschijnlijk ook nog eens hechter, actiever en voller. Zo klinken de gitaarpartijen van Jeff Beck een stuk venijniger,  zo is het totaalgeluid feitelijk in een fris 5.1-daglicht gezet en is deze nieuwe versie zeker een aanrader.

 

 

Tracks:
1. The Ballad of Bill Hubbard
2. What God Wants, Part I
3. Perfect Sense, Part I
4. Perfect Sense, Part II
5. The Bravery of Being Out of Range
6. Late Home Tonight, Part I
7. Late Home Tonight, Part II
8. Too Much Rope
9. What God Wants, Part II
10. What God Wants, Part III
11. Watching TV (feat. Don Henley)
12. Three Wishes
13. It's A Miracle

14. Amused To Death (feat. Rita Coolidge)
Artiest info
Website  
 

Label: Sony / Legacy.

video