RICHARD SCHUMACHER - I´ll BE HONEST WITHYA

De man is vrijwel onvindbaar op het internet en dus is Richard Schumacher al bij voorbaat een grote onbekende. Niet vreemd, als je beseft dat Schumacher muziek altijd als een soort van hobby heeft gezien en nu pas, in de herfst van zijn leven, op werkelijk fabelachtige wijze debuteert met het door Chad Watson geproduceerde I´ll Be Honest Withya.

I´ll Be Honest Withya is in al zijn eenvoud een akelig eerlijke en openhartige plaat geworden die hier en daar onvermijdbare herinneringen oproept aan het werk van JR Cash op zijn latere  American Recordings albums. Tuurlijk;  Schumacher zingt een tikkeltje lager dan Cash, kent  wat minder diepte, maar weet, net als de grootmeester zelve, emotie en oprechtheid in zijn stem te leggen. Zijn timbre is aangenaam origineel, zo nu en dan kwetsbaar, maar altijd vanuit een constante puurheid gedreven, zonder theatrale overproductie of overbodige franjes.

Twelve Years Down refereert aan Schumacher´s gevecht met de drank, kent een min of meer gelukkig einde, maar heeft zo zijn uiterst pijnlijke littekens achtergelaten. De accordeon (Richard Barron) in het melodrama van I´ll Meet You In My Dreams legt een troostende deken over de ellende na het heengaan van zijn liefste en hij alleen nog kan hunkeren naar dromen over haar. De meedogenloze eenzaamheid en het diepe verlangen liggen voortdurend besloten in de aandoenlijke klank van Schumacher´s stem. In Melancholy Whiskey komen deze gevoelens opnieuw naar boven al worden ze hier aardig onderdrukt door het aloude medicijn van een ´shot of booze´. De slide van David Ralston en de harmonica van Dave Bernal poneren een bluesy ondertoon die de kater enigszins lijken te verzachten, maar waarvan je weet dat die even later toch genadeloos toeslaat. The Party’s Over wordt gekenmerkt door een beklemmende pedal steel van Marty Rifkin die Schumacher welwillend lijkt te begeleiden naar het onvermijdelijke einde. Als noodzakelijke tegenhanger is er wat lucht en soms wat zelfspot in het melodieuze Cattle Drivers en de ingetogen honky tonk van Too Late For The Lovin’.

Het mag duidelijk zijn; dit tien nummers tellende album, kent geen zwakke plekken. Chad Watson weet het allerbeste uit Schumacher naar boven te halen en Watson’s keuzes in het samenstellen van de begeleiding had niet beter uit kunnen pakken. Na zo’n 40 jaar in de luwte geopereerd te hebben is het tijd voor Richard Schumacher en zijn uitstekende singer songwriter talenten. Hopelijk ligt er nog veel meer lekkers op de planken in de woestijn van Zuid California te broeien, gereed om beluisterd te worden.

Ferenc Koolen

“I’ ll Be Honest Withya is in its simplicity a disgustingly frank and open album and become unavoidable memories here and there to the work of JR Cash on his later American Recordings albums. Sure; Schumacher sings a tad lower than Cash, knows what less depth, but be aware, just like the grand master himself, he has emotion and sincerity in his voice. His timbre is pleasantly original, occasionally vulnerable, but always from a constant purity driven, without theatrical overproduction or unnecessary frills.”
- www.rootstime.be

 

Artiest info
   
 

CD Baby

Info: Hemifran