BERT DEIVERT & COPPERHEAD RUN - BLOOD IN MY EYES FOR YOU

Wat de weinig honkvaste bluesman Bert Deivert met de bluespioniers gemeen heeft is zijn zwervende reislust. Waar de pré-war bluesgitaristen van het zuiden echter naar Chicago reisden met of zonder 'suitcase', reikt het reisgebied van Bert Deivert veel verder. Geboren in Boston reisde hij o.m. naar Connecticut, Utah, Californië en verder naar Londen, Bangkok en Zweden, waar hij zich uiteindelijk permanent vestigde. Ook trok hij ten brode rond als straatmuzikant zodat de multi-instrumentalist meer dan één reden heeft om zich met de bluesmuziek van de Mississippi Delta te vereenzelvigen. Niet alleen de blues van 'Son' House trof hem midscheeps. Ook het mandolinespel van Yank Rachell zette bij hem iets in gang, zodat hij zich die aparte techniek wist eigen te maken. Sindsdien is de mandoline zijn geliefd instrument waarmee hij zowel de klassiekers van zijn helden verlevendigt als zijn eigen neergeschreven songs. In het verleden jamde hij o.a. met Sam Carr en T-Model Ford, zodat het erop lijkt of dit album in Belzoni, Mississippi is opgenomen en niet in Karlstad, Zweden.

Inmiddels omspant Deiverts muziekcarrière vier decennia en heeft hij zowat een dozijn albums uitgebracht. Op dit album met tien covers van zijn idolen, waaronder enkele van 'Sleepy' John Estes en Bo Carter - en uiteraard ook een van 'mandolinman' Yank Rachell - wordt hij begeleid door slidegitarist Janne Zander en bassist Per-Arne Pettersson, terwijl percussionist Fredrik Lindholm bezwerende drumritmes aan de melodielijnen toevoegt. Het album werd live opgenomen, waardoor de songs spontaan en fris overkomen. Bert Deivert speelt magistraal op zijn mandoline zodat het soms lijkt alsof hij jarenlang de muziekpartner was van John Estes en niet mandolineman Rachell. Op 'Mailman Blues' hoor je welk krachtig instrument de mandoline is om het gemoed om te woelen en te beroeren, waartoe trouwens ook Berts warme stemkleur toe bijdraagt.

Ook de beide songs van Deivert zelf zouden tussen het klassiek bluesrepertoire van de blueslegendes kunnen worden gerangschikt. Zijn 'Black Nanny' heeft dat hypnotische alsof een alligator zijn weg zoekt net onder het troebel wateroppervlak, een dreiging die de resonator nog versterkt. En in 'Cuckoo Crowed' gaat weemoed schuil, waarbij mandoline en resonator je op sleeptouw nemen als op een gespannen gevoelsdraad. Het absoluut hoogtepunt is echter het hartverscheurend mooie en indringende 'Rob And Steal' van Paul 'Wine' Jones, prachtig uitgevoerd door Bert Deivert en het Zweeds muzikantentrio.

Dan is het alsof de muzikant met zijn twee nationaliteiten het kloppend hart van de Delta heeft doorgrond. En in 'My Baby's Gone' van Yank Rachell bespeur je in de drumbeat en de borsteling van de bekkens de magie van een oude vinylplaat. En al heeft Deivert Yank nooit ontmoet, afgaande op zijn mandolinespel zou je toch geloven dat hij hem in Indianapolis ooit heeft opgezocht om er zijn geheim te ontfutselen.

Marcie

 

Artiest info
Website  
 

Label: Rootsy Records

Distr.: Sonic Rendezvous