MADISON VIOLET – YEAR OF THE HORSE

Brenley MacEachern en Lisa MacIsaac zijn twee dames uit de Canadese stad Toronto, Ontario die sinds 1999 samen optreden, eerst onder de groepsnaam ‘Madviolet’ en wat later onder hun huidige groepsnaam ‘Madison Violet’. In thuisland Canada verzamelden ze sinds hun oprichting zowat elk jaar één of andere prijs of ‘award’ voor hun muzikale prestaties.

De als aanhangers van de vrouwenliefde geoute dames zijn beiden ook songschrijvers en ze brachten hun debuutplaat “Mad Violet” in 2002 op de markt. Sindsdien werden er nog vier andere studioalbums opgenomen en nu is er ook album nummer zes onder de titel “Year Of The Horse”. Voor dit nieuwe album kozen ze resoluut voor een stijlbreuk ten opzichte van hun vorige platen.

Daarvoor haalden ze de ook in Toronto verblijvende producer van elektro-popmuziek Agostino Zolfo in de studio als producer voor hun cd. Hij produceerde eerder al platen van o.a. Hawksley Workman en stond op het podium met o.a. Justin Timberlake, ‘Destiny’s Child’ en Christina Aguilera. Die keuze van ‘Madison Violet’ voor Zolfo is echter geen garantie voor onverdeeld succes, want echt onder de indruk van deze liedjes zijn we niet gekomen.

Het zijn vederlichte popdeuntjes geworden die al gauw na een eerste beluistering opnieuw verdwenen lijken te zijn. Voorbeelden hiervan zijn de disco-danstrack “These Ships” die eerder al als ep was uitgebracht, “Operator” (zie video), elektropopdeuntje “Teenage Love”, “Mama” en “All I Know”. Het ‘First Aid Kit’-achtige, in harmonieuze samenzang gebrachte liedje “Ohio” is als akoestische folksong de spreekwoordelijke vreemde eend in de bijt op “Year Of The Horse”. Het is dan ook de enige song uit deze cd die we later misschien nog wel eens zullen gaan draaien.

‘Madison Violet’ is naast thuisland Canada ook populair bij onze oosterburen in Duitsland waar ze regelmatig naar toe komen voor optredens en waarbij ik me ook enigszins kan voorstellen dat hun vlotte meeklapbare muziek op bijval zou kunnen rekenen. U hebt uit het voorgaande allicht wel begrepen dat wij deze zijsprong van “Madison Violet’ van folk naar elektropop niet helemaal weten te appreciëren. Laat ons concluderen dat het een verdienstelijke poging is geweest, maar we hopen toch dat ze op hun stappen terugkeren naar het muziekgenre dat hen veel beter ligt en dat hun fans ook van hen verwachten.

(valsam)

 

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Label: Passenger Sounds
Distr.: Coast To Coast

video