SEAN WEBSTER & THE DEAD LINES - SEE IT THROUGH

 

Sean Webster is een inspirerende gitarist en zanger met een grote reputatie in de Britse blues en bluesrock scene. Sinds de oprichting van zijn eigen band in 2003 is het wel een komen en gaan geweest van muzikanten. In 2004 bracht Sean zijn debuut album 'Coming Long Time' uit. Het album wordt vooral in de UK heel goed onthaald en dat opent de deuren voor een platen contract. Het voorname Britse muziek magazine Blues Matters omschreef 'Coming Long Time' als een echte parel. Vooral het fijne gitaarwerk van Sean, dat een combinatie is van vele invloedrijke gitaristen wordt bejubeld. De invloeden komen vooral van Mark Knopfler, Stevie Ray Vaughan, Eric Clapton en Albert Collins. Webster heeft een sexy, laag en rijk stem geluid. In 2005 deed de band veel optredens in de UK en stond de band ook op het hoofdpodium van verschillende grote Britse festivals zoals het R&B Festival in Colne, het Burnley Festival en Maryport Festival. In 2005 verscheen dan het tweede album van Sean dat als titel 'If Only' meekreeg. Met dit meer op blues gericht album bereikte Webster een breder en jonger publiek, wat hem nog populairder maakte. Tony Edser, redacteur van het officiële Eric Clapton tijdschrift, Where's Eric, schreef in dat tijdschrift dat Sean Webster de man was om in het oog te houden. Er was dat jaar ook het gerucht dat Sean als gitarist mee zou mogen in de Eric Clapton Band, tijdens deze zijn tour. Spijtig voor Webster werd Robert Cray verkozen en werd hij tweede keus. Sean Webster tourde nadien nog veelvuldig in Amerika en Europa en er volgden nog een paar albums zoals de dubbel cd 'Live & In Session' en 'The First 10 Years'. Na enkele jaren Australië voelt Sean Webster zich klaar om echt aan een nieuw hoofdstuk te beginnen samen met zijn nieuwe band The Dead Lines. Deze band bestaat uit drummer Phil Wilson, die we kennen van The Hoax. Op gitaar is er Ash Wilson, de oudere broer van Phil en op de basgitaar werd gekozen voor Greg Smith. Volgens Sean is deze line up de beste waar hij ooit mee gespeeld heeft. Met deze jongens brengt hij ook het nieuwe album 'See It Through' uit. Met deze band en met dit album wil Sean Europa veroveren. Of dat lukt, zal de toekomst moeten uitwijzen. Laat ons eerst wat nader kennis maken met het album 'See It Through'.

Het opening nummer 'The Mayor' is in ieder geval veelbelovend. Strakke grunge rock waarin de rauwe en hese stem van Sean volledig tot uiting komt. De splijtende gitaar solo snijdt door merg en been. Webster zingt dat hij de burgemeester is van een verlaten stad, maar als hij een podium zou bouwen voor zijn stadhuis en regelmatig een concert zou geven dan zal zijn stad vlug niet meer verlaten zijn. Want voor dit soort muziek ben ik bereid om te verhuizen en ik ben er zeker van dat niet alleen er zo over denkt. Dit is een knaller. Ook in het trage blues nummer 'Always Here' maken de stem van Webster en de gitaar grote indruk. Sean begint met de akoestische gitaar solo aan ‘Whiskey’. Iets later beginnen de andere jongens ook mee te doen in deze country bluesrocker, waarin we mogen genieten van heerlijke slide gitaar. Ook de ballade 'Stay With Me' is akoestisch, maar in de finale spant de elektrische gitaar de kroon met een spetterende weergaloze solo. Het zeemzoete 'I Still Remember' heeft een heel poppy sound. Net op tijd brengt Webster terug wat ritme in het album met 'Heart Still Bleeds'. Niet verwonderlijk dat dit gepaard gaat met de elektrische inbreng van de instrumenten. Het nummer heeft een funky inslag. Sean heeft zich omringd met zeer sterke muzikanten en dat is in 'Heart Still Bleeds' uitdrukkelijk te horen. Geweldige gitaar van Ash Wilson en puik slagwerk van broer Phil. De stem van Webster blijft natuurlijk een enorme troef, het tilt elk nummer naar een niveau hoger. Wie dit niet gelooft luistert maar eens goed naar de Etta James cover 'I'd Rather Go Blind' waarin je echt kippenvel krijgt van de stem van de frontman. In het instrumentale gedeelte neemt de gitaar het op een onweerstaanbare manier en met evenveel gevoel over. Dit is één van de beste, zo niet de beste versie die ik al ooit gehoord heb van deze klassieker.

In de meeslepende bluesrocker 'Leave Me' zorgen drummer Phil Wilson en bassist Greg Smith voor de mooie plotse ritme en sfeer veranderingen. De gitaar zorgt voor de kers op de taart met een brute en felle solo. Een klasse nummer. Dan wordt er weer van ritme geswitcht en gaat men de trage blues tour op met 'Hear Me'. Een verzorgd nummer met de steeds weerkerende bas groove als basis. Het blijft nogal vlak tot aan het instrumentale gedeelte waarin de gitaar explosief iedereen wakker schud. De titel song 'See It Through' sluit het album af met een nostalgisch traag blues nummer. Sean Webster zit achter de piano en speciaal voor deze song werd er een blaasinstrument gebruikt. Richard Pustelnik is de blazer van dienst. Op het nieuwe album van Sean Webster staan een paar echte toppers. De stem van Webster imponeert in al de nummers en met Ash Wilson heeft hij een fantastische gitarist bij in de band. Er mochten naar mijn mening iets minder akoestische nummers op het album staan. Het doet deugd om te horen dat Webster nog niets van zijn talent verloren heeft en hij mag best fier zijn op 'See It Through', want het is een knap album. Wie Sean Webster aan het werk wil zien kan dat op 4 april op het Delirium Festival "Back to Rory Gallagher" in Beveren-Roeselare en voor de Nederlanders onder onze lezers zijn er optredens in het Blues café in Apeldoorn op 22 mei en in L'Esprit te Rotterdam op 23 mei.

Walter Vanheuckelom


Artiest info
Website  
 

video