|
||||||||
Eddie Martin is zo een van die artiesten die ons nog nooit ontgoocheld heeft met zijn releases. We waren niet weinig ontgoocheld toen hij in 2013 veel te laat aankwam op Swing Wespelaar en zijn set aldus gereduceerd werd tot twintig minuten want zoveel kans om de man live aan het werk te zien heb je niet in België. Dat is jammer want Eddie Martin mag gerust gerekend worden tot de tien beste bluesgitaristen van het Verenigd Koninkrijk. Op zijn nieuwste plaat “Live In Tuscany” kan je de sfeer aan het lijf ondervinden wat een feest ’s mans optreden wel is. Voor de liefhebbers is er trouwens ook een uitgave van dit concert op DVD. De opener van de plaat is het fantastische “Blues Took Me By The Hand” een nummer dat we kenden van zijn akoestische en elektrische sessie platen en dat hier een geweldige versie krijgt met die roffelende piano van Alberto Gurrisi en de achtergrondzang van Jubilation Gospel Choir. Martin schittert als vanouds op snaren en mondharmonica. De man klinkt trouwens heel het concert bijzonder gemotiveerd en dat hij een eveneens een geweldig zanger is wisten we al. “Throw Me A Line” lijkt wat aarzelend te starten en schijnt eerder een geslaagde improvisatie dan een gestructureerde song. Als het tempo halverwege de hoogte wordt ingejaagd is het dubbel genieten met het muzikale debat tussen Martin en de keyboards. Op het wat heftige “How Can This Be ?” kan je goed horen welke uitmuntende muzikanten en zangeressen Eddie rond zich wist te scharen voor dit concert. “Five Things” krijgt een solo intro van Martin op zijn gewaardeerde National Resophonic gitaar en wanneer de band daarna aanvult en de achtergrondzang wat extra bijkleurt is het opnieuw genieten geblazen. Die achtergrondzang neemt langzaam de boventoon en brengt dit nummer naar een duizelingwekkend niveau! Het van zijn, ook al aan te raden, album “Contrary Mary” afkomstige “Ingolstadt” blijft in een ietwat gewijzigde versie alweer begeesteren van begin tot einde maar wat een briljante zet om dat gospel koor in te zetten bij dit nummer ! Bij het muzikale vuurwerk op “Something About You Baby” voel je als het ware het enthousiasme van de toeschouwers stijgen per minuut. Ook al uit “Contrary Mary” krijgen we hierna het rockende “Watching The Weather”. We zijn intussen al ruim veertig minuten verder en werden van het ene hoogtepunt naar het andere geslingerd. Op deze plaat die je in totaal meer dan zeventig minuten oorstrelende muziek bezorgt situeert zich halverwege ook een muzikaal intermezzo van toetsenist Alberto Gurrisi, het is tegelijk ook het enige nummer dat niet van de hand van Eddie Martin is. Het is een welgekomen rustpauze alvorens het feestje weer hervat met het jazzy “Month Of Mondays”. Het van “Folk & Blues” geplukte “Flowers To The Desert” kon ons ook al bekoren met dat gospel koor op de achtergrond maar de loftrompet schalde toch net iets luider op het ingetogen, mijmerende“Love And Understanding” dat gestaag naar een hoogtepunt groeit. “Steam Train”, waarop Martin bewijst ook een uitstekend mondharmonicaspeler te zijn, is de volwaardige afsluiter van een schitterend album dat zich probleemloos in ons eindejaarslijstje zal nestelen en dat ik u van harte aanbeveel! Luc Meert
Band: English Translation: Eddie Martin is one of those artists who has never disappointed us with his releases. We were not a little disappointed in 2013 when he arrived very late in Wespelaar Swing and his set was thus reduced to twenty minutes because you do not have so many chances to see the man live at work in Belgium. This is unfortunate because Eddie Martin can certainly be counted among the ten best blues guitarists in the UK. On his latest album "Live In Tuscany" you can experience the party atmosphere of the concert as well as the man’s own performance. For enthusiasts, there indeed is a publication of this concert on DVD. The opener is the fantastic "Blues Took Me By The Hand" a great version of a familiar song from his repertoire featuring the rumbling piano of Alberto Gurrisi and the background vocals of the Jubilation Gospel Choir. Martin shines as usual on guitar and harmonica. The band, and the atmosphere are emotionally charged and this is a great vocal performance. "Throw Me A Line" seems to start somewhat hesitant and seems rather a successful improvisation than a structured song. It is a double enjoyment to have the musical interplay between the keyboards and the guitar in the tempo change of the solo section. On "How Can This Be?" you can well hear what outstanding musicians and singers Eddie managed to rally around him for this concert. "Five Things" gets a solo intro by Martin on his prized National Resophonic guitar and when this fades there is an enjoyable lift as the backing vocals re-enter. They then slowly take the upper hand and end this track at a staggering level! From the also-recommended album "Contrary Mary" comes the track "Ingolstadt". This version is inspired from start-to-finish it was a brilliant move bringing the gospel choir to this arrangement! There is then the musical fireworks of "Something About You Baby" where you are taken with the feeling of the audience where the excitement rises by the second. Also from "Contrary Mary" we then get the Rocking "Watching The Weather". It is now forty minutes in and we have been taken from climax to climax. Halfway through the total of more than seventy minutes mellifluous music on the record appears a musical interlude by keyboardist Alberto Gurrisi. it is both the only number that is not written by Eddie Martin and a welcome respite before the party resumes with the jazzy "Month Of Mondays". Next is "Flowers To The Desert" taken from Martin’s “Folk and Blues” album. The charming arrangement again features the gospel choir in the background also colouring the subdued, dreamy "Love And Understanding" which steadily grows to a climax . "Steam Train", where Martin also proves himself to be an excellent harmonica player, ends a magnificent album that will nest seamlessly in our end of year Best Releases list and which I recommend whole heartedly! |
||||||||
|
||||||||