JASON BOLAND AND THE STRAGGLERS – SQUELCH

 

‘Red Dirt Music’ is de verzamelnaam van muziek die folk, country, honky tonk, bluegrass en Western Swing verenigt, gemaakt wordt in de streek van Oklahoma en zijn naam dankt aan de rode ijzerhoudende grond die deze Amerikaanse staat kenmerkt. Zanger-gitarist Jason Boland en zijn begeleidingsgroep ‘The Stragglers’, bestaande uit gitarist Cody Angel, fiddler en mandolinespeler Nick Worley, bassist Grant Tracy en percussionist Brad Rice, zijn sinds hun oprichting in 1998 actief in dit muziekgenre.

Hun eerste plaat “Pearl Snaps” verscheen in 1999 en eind oktober 2015 verscheen hun achtste album “Squelch” op de platenmarkt. Dat mag toch lichtjes verwonderlijk genoemd worden, want in 2008 brak frontman Jason Boland één van zijn stembanden, iets wat hem zijn zangcarrière had kunnen kosten, ware het niet dat knap specialistenwerk en een operatie voor een volledig herstel hebben gezorgd.

Op hun recentste album “Squelch”, de opvolger van het door Shooter Jennings geproduceerde album “Dark & Dirty Mile” uit 2013, brengt de momenteel in Austin, Texas residerende band elf nieuwe liedjes in hun gekende muziekstijl. Countrymuziek en pedal steel overheersen in de openingstrack “Break 19” en de fiddle wordt nadien extra toegevoegd in het daarop volgende “The First To Know”.

“I Guess It”s Alright To Be An Asshole” is een uptempo gebrachte maatschappijkritische countryrocksong over een paar vooraanstaande Amerikaanse politici waar maar weinig respect voor kan worden opgebracht. Ook in de later volgende songs “Lose Early” en “Fat And Merry” lijkt Jason Boland met de rijke elite in de USA te willen afrekenen.

“Holy Relic Sale” en “Heartland Bypass” zijn dan weer als liefdesliedjes te klasseren en songs die Jason Boland opdraagt aan zijn vrouwtje. De andere zijde van de liefdesmedaille lijkt de inspiratiebron te zijn geweest voor de smart en het verdriet in de countryballad “Do You Love Me Any Less”. Dana Hazzard, de voormalige fiddler van ‘The Stragglers’, schreef de lichtjes van ironie overlopende uptempo murder ballad “Christmas In Huntsville” (zie live versie op de video met voorafgaand het van Don Williams gekende nummer “Tulsa Time”).

Het countrywalsje “Bienville” vertelt het verhaal van een rondreizende man die op zijn trip met een eveneens rondreizende vrouw kennis maakt en er hals over kop verliefd op wordt. De sticker ‘Explicit Lyrics’ op het albumhoesje is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan de slotsong op dit album omwille van de titel “Fuck, Fight, And Rodeo”, een door fiddle aangedreven bluegrassnummer. Fans van de muziekstijl die gekend is van countrysterren als Dale Watson en Waylon Jennings zullen zeker hun gading kunnen vinden in het album “Squelch” van ‘Jason Boland And The Stragglers’.

(valsam)

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: Proud Souls Entertainment / Thirty Tigers
Distr.: Bertus / V2

video