D’MAR & GILL - TAKE IT LIKE THAT

 

Na “Real Good Friends”, hun debuutalbum uit 2011, dat hier ook al op applaus werd onthaald, presenteren drummer Derrick D’Mar en zanger/gitarist Chris Gill ons de opvolger “Take It Like That”. De plaat werd opgenomen in Greaseland, de studio van Chris ‘Kid’ Andersen, die de bass en tweede gitaar voor zijn rekening neemt. Naast Andersen noteren we ondermeer ook nog bluesharpmeester Aki Kumar, om maar te zeggen dat er schoon volk aan meegewerkt heeft. Opener “I Fell In Love With The Blues” mag dan nog eerder aan de luchtige kant gesitueerd worden , het is toch direct raak met de strakke drumlijnen en het subtiele pianowerk van Bob Welch. De fraaie achtergrondvocals van Lisa Andersen en geweldige strepen mondharmonica van Kumar maken het plaatje compleet.

“Back To Paradise” is in de beste sfeer van pakweg Ry Cooder ondergedompeld, met Gill meesterlijk op de slide op zijn eigen nummer. Eén van de hoogtepunten op deze release is ongetwijfeld “Song For Honeyboy”. Het verhaal van een man, reizend met zijn beste vriend, zijn gitaar, is een op slide drijvende boogie met de gitaren in de hoofdrol. Het deinen over de treinsporen tijdens het reizen kan je je zo voorstellen door het drumwerk van D’Mar. De fantastisch soulvolle blues op “Souvenir Of The Blues” is door Gill’s expressieve gitaarwerk en dito vocalen ook al een hoogtepunt te noemen.

Het heerlijk rauwe “Dancing Girl” is met de vervormde stem en prima slide op cigar box guitar niet zo toegankelijk maar werd door ondergetekende na ettelijke beluisteringen toch ook alweer met stip genoteerd. Na het rustgevende, wat naar country neigende “You Never Know” krijgen we het jazzy gekruide “Three Way Inn” met bijzonder fraaie gitaarsolo. “Must Be Love” herbergt een funky honky tonk stijl met een grootse Bob Welch op piano. Het titelnummer drijft dan weer op een Latijns ritme en weet ons minder te imponeren ondanks de prima backing vocals maar met “Sweet Tooth” , opnieuw in de beste Ry Cooder stijl, hebben ze ons weer bij het nekvel. De akoestische slide op “Lonesome For Leavin’ “ zorgt er mede voor dat dit nummer onze absolute favoriet is op deze release.

Afsluiter van dienst is het verrassende “Since I Saw You”. Verrassend in die zin dat het haast een zeemzoete popballade is en dan vooral door Frankie Ramos’ bijdrage op sax en daardoor wat in tegenstelling tot de andere nummers maar an sich verdomd aangenaam om naar te luisteren. “Take It Like That” is een fijne plaat die je , zeker na meerdere beluisteringen, zal weten te behagen. De gezonde mix van Soul en Blues is een tweede voltreffer voor beide heren.

Luc Meert

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: Airtight Records
Info: Blind Raccoon

cdbaby