CLARENCE “THE BLUES MAN” TURNER - THE CASTER BLASTER

Het was voor de liefhebbers van Blues met blazers drie jaar wachten op een vervolg op het debuutalbum “Pay Day”. Maar nu presenteert de in Washington, DC residerende soulvolle Clarence “The Blues Man” Turner de opvolger “The Caster Blaster”. Turner is naast zanger /gitarist ook nog songwriter, bassist en drummer maar wordt op deze release bijgestaan door Sean Graves (drums), Charles Pearson (keyboard), David Satterwhite (bass), Gene Meros (saxofoon) en trompettist Garry Hendrickson. Turner heeft intussen in en rond zijn stad al een zekere faam weten te verwerven met zijn zinderende optredens. De man aarzelt er bijvoorbeeld niet voor om microfoons, GSM en zelfs mondharmonica’s te gebruiken als plectrum !

Elf nummers krijgen we te beluisteren waarvan acht originele songs en drie covers. En het weze gezegd dat je er de sfeer die bij ’s mans optreden ongetwijfeld als broeierig kan bestempeld worden, bijwijlen zo kan bijdromen. De blazers krijgen dus een prominente rol toebedeeld op deze release. Het prima openingsnummer “Fame And Fortune” is een funky aftrapper van jewelste met aardig tekstgeschrijf ook al van Clarence. Van de drie covers heeft “C.C. Rider” van Chuck Willis een wat ons betreft te hoog variété gehalte meegekregen, ondanks de fantastische piano solo, maar wat Clarence doet met Ray Charles’ “Black Jack” en vooral met Willie Dixon’s “I’m Ready” is ronduit briljant te noemen. De man is niet alleen een uitstekend gitarist maar eveneens een uitmuntend zanger. De manier waarop hij zo overtuigend Dixon’s klassieker neerzet getuigt van uitzonderlijk talent.

Eigenlijk hoeven zijn eigen nummers er niet voor onder te doen. Voor de vuist weg citeren we het geweldig rockende “Nadine” met ook al een subliem uithalende Pearson. De vierkante tegelplakker “Hey Lady”, een trage waar Clarence ook al meesterlijk zingt. De twee instrumentale nummers hadden voor ons niet gehoeven. Maar dat is eerder omdat Clarence zo een warme, soulvolle stem heeft en zker niet omdat de songs an sich minder van niveau zouden zijn ! Het wat psychedelisch aandoend “Sabrena” met stuwende baslijnen en dito blazers en het intense, boogiënde “Fender Bender” zijn best opwindend te noemen ook al met het indrukwekkende gitaarspel van Clarence. “Pay Day” maakt in de funky sfeer van het openingsnummer een einde aan een fraai album dat, live gespeeld, gewis voor een soulvol feestje zal zorgen!

Luc Meert

 

 

 

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Label: Uniqek Sound Records
Info: Blind Raccoon

video