THOMAS CLAUSE & FRANCESCO CALÌ - THE VOYAGE

De muziek op deze cd werd gecomponeerd voor het toneelstuk “Ankomsten” (“The Arrival” ) door het Deense theater Rio Rose, het is gebaseerd op het stripverhaal met dezelfde titel van Shaun Tan. Elke afbeelding van zijn boek wordt weergegeven als een stomme film ondersteund door live muziek. De eerste opvoering was in april 2015 in het “Teater Sorte Hest” ( Black Horse). Het merendeel van de nummers is niet langer dan één tot drie minuten, het geheel geeft de indruk weer van een instrumentaal liederboek uit de klassieke sfeer. Het specifieke geluid van Franceco Calì’s accordeon en de meerstemmige piano begeleiding van Thomas Clause geven de muziek een extra vocale toevoeging. In zoverre kan men de muziek niet of nauwelijks duiden als jazz, de kenmerken van de Europese geïmproviseerde muziek komen dan aan de orde als er plotseling sprake is van jazzy swing of zelfs a-tonale frases.

Alle nummers zijn gecomponeerd door de Deense pianist Thomas Clausen (1949), hij behoort tot de absolute top in de Deense jazzscene, zijn invloeden komen uit diverse bronnen, zoals de klassieke muziek, Zuid-Amerikaanse muziek en natuurlijk de jazz. Zijn spel is helder en krachtig met een fluwelen toucher. De Italiaanse accordeonist Francesco Calì is eveneens een klassiek geschoolde pianist/componist, hij woont sinds 2003 in Denemarken, ook zijn muzikale roots waaieren uit over vele soorten muziek. Hij behoort tot de groep muzikanten die de accordeon uit de sfeer van populaire muziek heeft gehaald en een volwassen plek in de jazz gegeven heeft (gelijk o.a Richard Galliano, Marcel Azzola, Tuur Florizoone, Luciano Biondini en langer geleden Johnny Meijer). De stukken laten zich het best omschrijven als kleine sfeervolle muzikale schetsen, hetgeen natuurlijk de consequentie is bij muziek die filmbeelden moet omlijsten. Ook zonder deze beelden blijft de muziek wel degelijk overeind, misschien zelfs wel beter omdat de eigen fantasie een vrije loop kan nemen, zoals indertijd ook het geval was bij de muziek van de film noir L’Ascenseur pour l’échefaud, de film is allang vergeten maar de muziek behoort tot het beste van Miles Davis. Sfeervol, melancholiek en ook spannend zoals in “Streetlife no.1”, mede door de dissonantie en afwisselingen. Het nummer “Horror Story” beantwoord geheel en al aan de titel met heftige muzikale erupties en een dreigende toonzetting. In “Factory Life” duiken er ook elementen uit de minimal Music op, “Reunion” roept ontegenzeggelijk herinneringen op aan het werk van Astor Piazolla, mede door het weemoedig stemmende accordeonspel van Francesco Calì.

Een apart duo vormen deze twee instrumenten, maar vooral door de vele afwisselingen in stemming en sfeer en ook door het superieure spel is dit een uitermate genoeglijke cd geworden, die zeker ook aan niet-jazz liefhebber wel is besteed.

Jan van Leersum.

Artiest info
   
 

Label : Stunt Rec.
Distr.: New Arts Int.