ROLAND TCHAKOUNTE - NGUÉMÉ & SMILING BLUES

Waarheen hij ook naartoe verhuist, van Kameroen naar Parijs, of rondtoerend in Europa, Amerika of Azië, singer-songwriter Roland Tchakounte draagt de ziel van het Afrikaans contingent steeds met zich mee. Ook zijn songs baden in de warme kleuren van zijn land. De mood varieert van melancholisch tot opgewekt, maar steeds met die onderstroom van ontheemding en verlangen. Nog steeds zingt hij zijn originele songs in het Bamiléké’s dialect, waardoor hij het mysterie van zijn songs nog meer diepgang geeft. Op zijn inmiddels zesde album, - na ‘Bred Bouh Shuga Blues’, ‘Aba Ngo’, ‘Waka’, ‘Blues Menessen’ en ‘Ndoni’ - wordt hij begeleid door een gevarieerd groepje muzikanten. Mick Ravassat en Amar Sundy zijn enkele van de gitaristen. Johan Dalghaard en Damien Cornelis wisselen af op de toetsen. Deze laatste is nog bekend van de Franse ‘Malted Milk’ bluesband. Op enkele songs voegt zich een vrouwelijke backingvocaliste.

Het resultaat is een kleurrijk geheel, een uitspreiding van ritmische blues, waarin elektrische gitaren, bas en percussie en de Hammond B3 de fusieblues van Tchakounte laten overhellen naar de modernere meer rockende Amerikaanse blues, vermengd met funk en soul, terwijl het exotisme van zijn zang en de pianoklanken meer herinneren aan de Afrikaanse tradities, waarin John Lee Hooker en Ali Farka Touré zijn voorgangers waren. In zijn atmosferische blues lijkt het alsof vooral de liefde de rode draad is die hem stuwt en inspireert: liefde voor de medemens, de muziek, voor tradities, het oude land en zijn nieuwe thuishaven. Ook mededogen hoor je in songs als ‘Immigrés’ of in het prachtige pianobegeleide ‘Melena’, van een haast klassieke schoonheid.

In dertien composities, met tot de verbeelding sprekende namen als ‘Meden Mbibou’, ‘Tchuite Blues Noum Seou’ en ‘Oulen Nefa Fide’, eert Roland zowel de funky ritmes van Afrika als deze van de Chicago blues. Maar vooral in ‘Nju Bwoh Man’ met een mooie gitaarsolo benadert hij de mystiek van Afrika met een ode aan het leven. En in het sublieme ‘Ouba Kih Kamagnam’ sluimert een droefgeestigheid die een schrijnend heimwee verbergt met een prachtpiano die mee opvaart in de droefenis. Omwille van het dialect van de zanger moet je raden naar woorden en betekenis, maar melodie, bezwerende ritmes en expressieve zangwijze zijn zo suggestief dat je de stemmingen van de zanger moeiteloos kan aanvoelen. Zoals hij, als een metaforische ‘African Griot’, via Europa een brug maakt tussen Afrika en Amerika geeft dit aan zijn muziek een universele draagwijdte, waarbij alle grenzen vervagen. Binnenkort komt hij naar Glabbeek en kan je dit zelf van heel dichtbij beleven.

Marcie.

 

 

 

Zaterdag 16 april 2016
HAGELAND BLUES & ROOTS NIGHT met

ROLAND TCHAKOUNTE (CM)
Afro bluesy roots/rock with hartbeat.

BLUES KARLOFF
Rockin' Blues rooted in the late 60's and 70's.

THE BLUE CHEVYS
Soulful rock 'n roll with juke joint vibe.

THE GIVE'EM HELL BOYS (USA)
Spaghetti western urban bluegrass goes wild.

NERIS, BRIE & BEER
Blues, swing, shuffle & funk, a groovy rhythm section


Artiest info
Website  
 

Label: Tupelo Production

video