SOPHIA – AS WE MAKE OUR WAY (UNKNOWN HARBOURS)

Het was van zeven jaar geleden in 2009 geleden dat we met “There Are No Goodbyes” nog een studioalbum mochten verwelkomen van de Amerikaanse indierockgroep ‘Sophia’, het muzikale alter ego van zanger, componist, gitarist en producer Robin Proper-Sheppard. In een vorig leven was hij van 1990 tot 1994 de frontman van de alternatieve rockformatie ‘The God Machine’ uit San Diego, Californië die ontbonden werd door het totaal onverwachte overlijden van hun bassist Jimmy Fernandez na een hersenbloeding.

Maar hij besloot om het op zijn ééntje te proberen als ‘Sophia’ en hij maakte zijn entree opvallend en glorierijk met het schitterende album “Fixed Water” uit 1996. Ook zijn live album “De Nachten” uit 2001 is een klassieker in het genre geworden, mede dankzij de beklijvende live versies van zijn hits “So Slow” en “If Only”, naast een wel zeer gepersonaliseerde versie van de song “Jealous Guy”, John Lennon’s klassieker uit diens album “Imagine” van 1991.

Anno 2016 is Robin Proper-Sheppard en ‘Sophia’ er weer helemaal terug met een alweer prachtige plaat die als titel “As We Make Our Way (Unknown Harbours)” meekreeg. Het album werd in Brussel, Londen en Los Angeles opgenomen en als multi-instrumentalist had hij ook deze keer niet zoveel hulp nodig van andere instrumentalisten.

Toch zien we op de gastenlijst op het hoesje de namen staan van gitarist Adam Franklin (ex-lid van ‘Swervedriver’ en nu bij ‘Magnetic Morning’) die op twee songs meespeelt en ‘Daan’-drumster Isolde Lasoen, bassist Pieter Jan-Delesie, hoornblazer Bart Indevuyst en violist Renato Marquez die allemaal bijgedragen hebben aan het heerlijke slotnummer van deze zesde ‘Sophia’-cd: “It’s Easy To Be Lonely” (zie video).

De songteksten van deze nummers zijn ook nu weer aan de droevige kant met reflecties over liefde, verlies, pijn en melancholie, maar ook uitkijken naar de toekomst met zijn perspectieven en opportuniteiten komt aan bod en dat maakt van “As We Make Our Way” een meer positieve plaat dan de vorige albums van ‘Sophia’.

Het album begint met “Unknown Harbours”, een korte instrumentale piano-intro die ons bij de uitstekende eerste single uit dit album brengt: “Resisting”. In dit nummer gaat het zelfs even in de richting van stevigere rockmuziek met gitaren en synthesizers. Erg mooi zijn ook de melodieuze en typische ‘Sophia’- ballads “The Drifter”, “Don’t Ask” en “You Say It’s Alright” waarin de zwartgallige songteksten wijzen op het feit dat Robin nooit helemaal van alle ellende in het leven verlost zal worden.

Muzikaal heel interessant wordt het in “Blame” dat over een zeer knappe instrumentatie beschikt, terwijl “California” op de tonen en de beats van een drummachine vertelt over zijn verblijf tijdens de jeugdjaren in die Amerikaanse staat waar de zon altijd schijnt, maar waar daarom nog niet alles rozengeur en maneschijn is gebleken. “St. Tropez / The Hustle” is de luidste track op deze plaat en is een nummer waar hij even in teruggrijpt naar de muziekstijl die eigen was aan zijn eerste groep ‘The God Machine’.

Robin Proper-Sheppard in intussen ook een gewone huisvader geworden en dat onderschrijft hij op dit album met een eenvoudige, maar o zo mooie akoestische gitaarballad “Baby, Hold On” die hij als fiere vader opdraagt aan zijn dochtertje. Dat hij dit kan doen zonder in zeemzoeterig gekwijl te vervallen bewijst alleen maar dat hij één van de grotere singer-songwriters van de voorbije decennia is. Dat u het ‘Sophia’-album “As We Make Our Way” blind mag aanschaffen zal u via deze recensie al wel duidelijk zijn geworden: gewoon meteen doen! Ik ga nu nog snel even op de replay-knop duwen.

(valsam)

 

Vrijdag 19 augustus 2016: Pukkelpop, Hasselt

Artiest info
Website  
 

Label:TheFlowerShop REC

Distr.: [PIAS]

video