SHISHANI & THE NAMIBIAN TALES - ITAALA

Dit is er weer zo eentje waar het bijzonder moeilijk etiketjes plakken mee wordt. Dat heeft alles te maken met de variatie aan stijlen en genres die op deze CD beoefend wordt én met de samenstelling van het ensemble dat je aan het werk hoort. Shishani, de frontvrouw / zangeres / gitariste van het kwartet, heet van haar familienaam Vranckx en ze is een half-Belgische en half-Namibische antropologe en musicologe, die het grootste deel van haar jonge leven in Nederland doorbracht. Hier bij ons is ze nagenoeg onbekend, maar in Namibië en Frankrijk is haar ster serieus aan het rijzen en worden awards geregeld haar deel.

Op mbira en Kora is er de Duits-Nederlandse Debby Korfmacher, een zwarte vrouw in een blank lichaam. Afrikaanse klanken en ritmes namen zo ongeveer bezit van haar en als je haar inbreng -ook vocaal- op deze CD hoort, zou je nimmer zweren dat je met een West-Europese dame te maken hebt. Op cello is er de Hongaarse jongeman Bence Huszar, telg uit een bekend muzikantengeslacht, die het boeiend vindt om de grenzen van zijn instrument af te tasten en op die manier niet alleen de strijkersklanken voor zijn rekening neemt, maar op geregelde tijdstippen ook deel gaat uitmaken van de percussie, die in hoofdzaak in handen is van de Nederlands-Turkse Sjahin During, de oprichter van het kwartet.

Met deze debuutplaat staat het viertal -dat durf ik na ampele luisterbeurten wel te schrijven- klaar om de deur naar de grote doorbraak open te gooien: de songs van Shishani zijn in haar Afrikaanse achtergrond geworteld en worden ook afwisselend in het Engels en het Oshiwambo gezongen. Een enkele keer duiken zelfs een paar woordjes Frans op, zodat je er als luisteraar altijd bewust van blijft dat je hier met “wereldmuziek” in de echte betekenis van het woord te maken hebt. Ook al omdat eerder traditioneel aandoende melodieën vlotjes afgewisseld worden met heuse soul- en jazz lijnen.

Dat maakt deze acht tracks tellende plaat tot een echt pareltje, waarnaar het bijzonder aangenaam luisteren is, opnieuw en opnieuw: Shishani heeft een bijzonder mooie stem, die even zuiver als wendbaar is en waarmee ze je aandacht de hele tijd weet vast te houden. Tel daarbij op de schitterende snarenlijnen, de speelse Afrikaanse accenten van mbira en kora, de percussie die niet alleen als ruggengraat gebruikt wordt, maar echt een volwaardige instrumentale rol speelt en je komt uit bij een meer dan zomaar opmerkelijke plaat, die voldoende gerijpt heeft om het begin te vormen van een grootse carrière. Dit is het visitekaartje waarop -zo denk en hoop ik toch- menig concert- en festivalorganisator heeft zitten wachten en het zou mij dan ook niet verbazen als je de naam van Shishani en haar kompanen in 2017 ziet op zowat elk festival dat ertoe doet.

Om een beetje een beeld te krijgen van de veelzijdigheid van het kwartet, gaat u best even snuisteren op het web: het bijgevoegde youtubefilmpje leidt u moeiteloos langs vijf, zes fragmenten die klaarheid in die duisternis kunnen scheppen. Wie het -wat ik zou afraden, omdat Shishani ook bijzonder fraai oogt- liever bij de audiokant houdt: begin bij opener “Mpa Wa Za”, om via “Ndapandula” en titelsong “Itala” uit te komen bij “Moondance” en u krijgt voldoende zicht op wat u mag verwachten. Of anders vertrouwt u simpelweg op mijn oren en verwent u zichzelf met een parel van een CD. Daar kan ik ook mee leven, zolang u deze plaat maar niet links laat liggen…

(Dani Heyvaert)

 

 


Artiest info
Website  
 

label : Mundus
distr.: Xango

video