|
||||||||
Sinds meer dan 30 jaar draait de Amerikaanse singer-songwriter en topgitarist Glenn Alexander uit New York City al mee in het turbulente wereldje van de showbusiness. Zijn eerste plaat “Stretch” dateert al van 1984 en daarna volgden nog een tiental andere soloalbums. Tussendoor werkte hij ook nog samen met enkele grootheden uit de muziekwereld aan hun plaatopnamen. Zo stond hij als gitarist in de studio met ‘Southside Johnny And The Asbury Jukes’, Levon Helm, Elvis Costello, Gary US Bonds en Bruce Springsteen. We kunnen dus wel degelijk concluderen dat Glenn Alexander een door de wol geverfde en algemeen gerespecteerde muzikant is. Samen met zijn band ‘Shadowland’ heeft hij nu een nieuwe cd opgenomen en uitgebracht onder de voor de hand liggende titel “Glenn Alexander & Shadowland”. ‘Shadowland’ bestaat naast zanger en gitarist Glenn Alexander nog verder uit zangeres Oria (leadzang en backing vocals), Greg Novick (bas), Tom Seguso (drums) en een blazerssectie met Chris Anderson (trompet), John Isley (saxofoon) en Neal Pawley (trombone). In het bluesy nummer “Get A Life” komt goede vriend Southside Johnny een instrumentaal stukje op mondharmonica meespelen. In totaal krijgen we twaalf mooi gevarieerde tracks te horen op dit album waarbij diverse muziekstijlen als soul, blues en rock aan bod komen. Het begint allemaal met een sterk aan ‘Southside Johnny And The Asbury Jukes’ herinnerend nummer in “If Your Phone Don’t Ring” met een knap stukje blazerswerk. Dan wordt probleemloos op echte gitaarblues overgeschakeld in “Earl Erastus” en “Big Boss Man” en even vlot op heerlijke “Memphis Soul” in het gelijknamige nummer. Het tempo wordt daarna behoorlijk gedrukt voor de soulvolle ballad “I Picked The Wrong Day (To Stop Drinkin’)”. Bluesrocker “Get A Life” jaagt de temperatuur meteen weer enkele graden omhoog, maar daarna ook weer even snel terug naar beneden voor de bluesballad “Blues For Me & You” dat in duetvorm met zangeres Oria gebracht wordt. In “Get Up” krijgen we een tweede portie ‘Memphis soul’ met een vooraanstaande rol voor de dynamische blazerssectie. Het Hammondorgel zorgt nadien voor een mooie inleiding bij de gevoelig gebrachte soulballad “Common Ground” (zie video). “Come Back Baby” is dan weer iets totaal anders en leunt aan bij Dixieland-jazz en swing. Blues en soul worden vermengd in “The Odds Are Good” en afsluiter “C.O.D.” zorgt voor een behoorlijk stevig swingende bluesrocksong waarin alle instrumentale registers nog eens worden open getrokken. “Glenn Alexander & Shadowland” hebben hiermee een zeer knappe en sfeervolle plaat afgeleverd met twaalf songs die elk goed zullen zijn voor aangenaam luisterplezier bij de muziekliefhebbers. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||