FIONA BOYES – PROFESSIN’ THE BLUES

 

 Pinetop Perkins: "the best gal guitarist I heard since Memphis Minnie… "

Australië zendt opnieuw! zijn dochter Fiona Boyes uit. Singer-songwriter en gitariste Fiona Boyes groeide op in Melbourne en heeft Schotse / Engelse roots. Fiona was de eerste vrouw en niet Amerikaanse, die in 2003 in Memphis, TN, solo akoestisch, de IBC won. Fiona werd door Pinetop Perkins en Hubert Sumlin omschreven als “één van de beste vrouwelijke gitaristen sinds Memphis Minnie”.

Fiona Boyes is ondertussen al meer dan vijfentwintig jaren bezig als muzikante. Ze trad op tijdens de belangrijkste Australische, Amerikaanse en Europese festivals. Sinds haar debuut in 1990 bracht Fiona (toen nog als “Sassy Mamma” met The Mojos) veertien albums uit, waarmee ze al veel erkenningen won.

Met haar gitaar stijl kan je alle richtingen uit. Dit gaat van pre-war Delta slide, over Mississippi Hills grooves en Piedmont finger picking tot New Orleans barrelhouse, Memphis soul, Texas swing, Chicago en West Coast sounds. Hiervoor experimenteert ze voortdurend met andere gitaren. Nu zijn het vooral cigar box gitaren en National Resonator gitaren, die haar zo te horen, aardig bezig houden.

We kennen Fiona Boyes al van haar ‘Box & Dice’ album, dat we hier vorig jaar recenseerden en waarover we om af te sluiten schreven: “Fiona Boyes is een uitzonderlijk muzikaal talent, dat zich met veel passie en heel authentiek blijft vastklampen aan de diepe roots van de blues muziek. Haar gitaar techniek demonstreert ze met klasse in ieder nummer. “Box & Dice” is genieten van uitstekende roots muziek en dit vijfenveertig minuten lang…”.

Met de opvolger ‘Professin’ the Blues’ keert Fiona met veertien originele nummers en twee covers terug naar haar akoestische roots. Ze doet dit uiteraard niet alleen, maar in het gezelschap van drummer / percussionist Jimi Bott (Fabulous Thunderbirds) en bassist Denny Croy (Brian Setzer Orchestra).

Met haar eigen nummers bewijst ze hoe goed ze alle blues stijlen beheerst. Er is de opener “Can’t Stay No More” waarin Fiona op een National Reso-Phonic gitaar, begeleid door Bott op bas drum en met enkele tamboerijnen, in de stijl van Lightnin’ Hopkins, een staaltje blues anno jaren ’20 demonstreert. Nog meer fingerpicken, nu met wasbord, krijgen we in ”Lay Down With Dogs”, een nummer op de akoestische Maton gitaar, waarin het over de gevolgen van ontrouwheid gaat. In ”One Rule For You” wijst Fiona iedereen die macht heeft op het misbruik dat ervan kan uit gaan en, voor ”Card Sharp” gebruikt Fiona voor het eerst haar viersnarige FB Australische cigar box gitaar. ”Old And Stiff” is nog zo’n wat cynisch en humoristisch nummer en van ”Kiss Me Darling” krijg je een zalig gevoel. ”Catfish Fiesta” is een met New Orléans’ invloeden doordrongen instrumental, met een opvallende rol voor Denny Croy op staande bas. Eenvoudige Delta blues brengt Fiona met het pure ”If I Should Die”. Voor ”At The Crossraods” vond Fiona haar woorden in het Oude Testament van de bijbel bij de profeet Jeremiah 6:16: This is what the Lord says: “Stand at the crossroads and look; ask for the ancient paths, ask where the good way is, and walk in it, and you will find rest for your souls. But you said, ‘We will not walk in it.’…”.

Voor de covers moeten we wachten tot op het einde van de track list. Big Joe Williams’ ”Baby Please Don’t Go” kreeg een Boyes’ bewerking en ”Face In The Mirror” van Chris Wilson, werd een “extra” nummer op het album, omdat er nog meer inspiratie in de studio hing… en omdat “Prof” Keith O Johnson (mede oprichter van Reference Recordings) er ook nog zin in had!

Alle nummers zijn live opgenomen, real-time, zonder ergens gebruik te maken van overdubs of toegevoegde effecten. Fiona Boyes wordt minimaal (“less is more!”), maar zéér effectief begeleid door drummer Jimi Bott en bassist Denny Croy. ‘Professin’ the Blues van Fiona Boyes is een knap akoestisch blues album, dat je na het luisteren doet begrijpen waarom Boyes zonder opmaak op haar allerbest is.

Eric Schuurmans

 

 

Album track list:
1”Can’t Stay Here No More” - 2”Devil You Know” - 3”Lay Down With Dogs” - 4”Angels and Boats” - 5”One Rule For You” - 6”Card Sharp” - 7”Old And Stiff” - 8”Kiss Me Darling” - 9”Love Me All the Way” [Boyes/Gary Vincent] - 10”Stubborn Old Mule” - 11”Catfish Fiesta” [Boyes/Head] - 12”If I Should Die” - 13”At The Crossraods” - 14”Love Changing Blues” - 15”Baby Please Don’t Go” [Williams] – 16”Face In The Mirror” [Jones/Wilson/Palmer/Rodgers/Waters] – Music / Lyrics by F. Boyes, and/or where [noted] ℗ 2016 – Produced by Fiona Boyes & Janice Mancuso

 

Album Line-up:
Fiona Boyes: vocals, guitar
Guitars: Beeton Resonator guitar, Maton Custom Shop acoustic guitar, 4-string FB Australian classic cigar box guitar, National Reso-Phonic ‘Style O’ guitar
Jimi Bott: drums, percussion
Denny Croy: bass

Discography Fiona Boyes:
Professin’ the Blues [2016] | Box & Dice [2015] | Blues For Hard Times [2011] | Blues Woman [2009] | Lucky 13, with the Fortune Tellers [2009] | Live From Bluesville, with Mookie Brill & Rich Delgrosso [2008] | The Maton Collection, compilation of material from previous album recordings from 2000 - 2006, feat. Fiona playing Maton Guitars, including one unreleased track from 'Lucky 13' session - (limited promotional release) [2007] | Lucky 13, with The Fortune Tellers [2006] | Live In Atlanta, with The Fortune Tellers [2004] | Gimme Some Sweet Jelly Roll [2003] | Blues In My Heart [2001] | Swing O’ Clock Blues, The Mojos [1999] | Mumbo Gumbo, The Mojos [1996] | Sassy Mamma, The Mojos (The Mojos: Fiona Boyes: guitar/vocal) Kaz Dalla Rosa: harmonica, Gina Woods: keys, Paula Dowse: drums & Annie Piranha: bass) [1995] | Heardheaded Woman, The Mojos [1991] | The Mojos, The Mojos [1990]

Artiest info
Website  
 

Label: Reference Recordings

video