OUM - ZARABI

Oum El Ghait Benessahraoui, zoals deze Marokkaanse zangeres voluit heet, is helaas bij ons in de Benelux nog tamelijk onbekend, hoewel ze met deze “Zarabi” al aan haar vierde plaat toe is. De eerste twee daarvan, “Lik’Oum” uit 2009 en “Sweerty” uit 2012 werden uitgebracht, toen de jongedame -geboren in Casablanca in 1978, opgegroeid in Marrakech en opgeleid tot architecte in Rabat- daar nog voltijds woonde en werkte aan haar zangcarrière, die ze vanaf 2003 echt op het voorplan van haar activiteiten plaatste. Jazz, soul en hiphop waren de Westerse genres waaraan ze haar eigen zang koppelde. Eind 2012 -Oum verbleef toen al vaak in Parijs, maar woonde er eigenlijk maar twee jaar, waarna ze naar Marokko terugkeerde- kwam “Soul of Morocco” uit en nu is er dus de vierde, die eigenlijk al een jaar geleden in Frankrijk op de markt kwam, maar hier bij ons in de Benelux nu pas in de rekken ligt.

Dat is een bijzonder mooie plaat geworden, die eigenlijk een eerbetoon vormt aan de tapijtenweefsters van M’Hamid El Ghizlane. Die dames zijn speciaal in hun vak: ze maken tapijten uit afgedankte kleren, die hun door hun klanten zelf aangeleverd worden. Op die manier geven ze die kleren een nieuwe bestemming en bewaren ze de herinnering eraan in een nieuwe creatie. Dat is ook min of meer de aanpak van Oum geweest op deze plaat, waarvoor ze overigens de hulp kreeg van van Oud-speler Yacir Rami, trompettist Yelfris Valdes, percussionist Rhani Krija en bassist Damian Nueva, terwijl er kleinere gastrollen zijn voor gitariste Anana Harouna en kortspeler Cherif Soumano.

In een heel “natuurlijke” setting: live in de woestijn, werden de microfoons opgesteld en Oum en haar muzikanten gingen er aan de slag met voor het merendeel eigen composities van de zangeres, die aangekleed werden in een weefsel van traditionele klanken, vermengd met hedendaagse invloeden. De Oud mag geregeld schitteren, de trompet krijgt op gepaste tijdstippen de hoofdrol toebedeeld, de percussie blijf altijd ondersteunend, dat is zowat de samenvatting.

Of het nu om een walsje-met-oosterse aankleding gaat, zoals in opener “Nia”, om een gnawa-aanpak zoals in “Lila”, of het gaat om een hedendaagse lezing van het Oud-Perzische gedicht “Listen to the Ney”, hier door Oum hertaald tot “N’Nay” dan wel om een indrukwekkende versie van de overbekende Cubaanse hit “Veinte Años”, die we kennen van onder andere Ibrahim Ferrer en Omara Portuondo, waarmee de plaat wordt afgesloten, de hele tijd lang zit je ademloos te luisteren naar een briljante zangeres, die moeiteloos oud en nieuw met elkaar weet te verzoenen.

Dat levert een dikke drie kwartier erg hoogstaande muziek op, die niet veel commentaar behoeft: ga zitten en luister. Zo simpel kan het zijn, als folk, soul, jazz en latin elkaar ontmoeten. Zelf behoor ik al even tot de getrouwen, maar ik ben er zeker van dat Oum met deze plaat veel nieuwe fans zal maken. U krijgt binnenkort de kans daartoe, want Oum komt voor een paar concerten zowel naar Brussel als naar Nederland. U zou wel een beetje gek zijn, als u die kans niet zou grijpen. Lukt dat niet? Dan kan u alsnog de CD in huis halen. Maar de combinatie van beide, lijkt mij het ideale eindejaarsgeschenk aan uzelf !

(Dani Heyvaert)

 

 

 

Artiest info
Website  
 

label : Music Development Company
distr.: Xango

video