THE INFAMOUS ROOTS RIELEMANS FAMILY ORCHESTRA - TIME OF DAY

 


Al dadelijk werpt zich de genealogische vraag op wie eigenlijk deze geïnspireerde muzikale familie is. Is deze vanuit de Gentse slibgronden via de passage van het Ellis eiland naar Amerika geïmmigreerd of is deze onder de prikkeldraad aan de Mexicaanse grens doorgekropen. Waarom kozen de muzikanten voor de naam Rielemans en niet bijvoorbeeld voor de familie Steinbeck, Ferlinghetti, Cassidy of de Daltons met wie hun muziek ook kan worden geassocieerd. Soms moet je het mysterie gewoon mysterie laten en niet willen ontrafelen wat de zingende en musicerende zussen Josephine en Hermine en de broers Joseph en Eduard bezielden, samen met hun geadopteerde broer Gerardo, om dit collectief in het leven te roepen en samen te gaan toeren. In een parallel leven heten zij Kathleen en Pascale of in het mannelijke segment Bruno, Nils en Luiz. Het is eigen aan deze ontwapende muzikanten dat zij spontaan aaneensluiten in ludieke ensembles zoals o.a. ook in ‘The North Sea Coyotes’, ‘Les Gantois Nostalgique’ of ‘Billy & Bloomfish’ .

Ook op dit album gaat hun verbeelding alle kanten uit en zetten zij het geheel van hun instrumentele wapens in om een tijdloos prachtalbum te creëren dat op elk moment en in elke song tot de verbeelding spreekt. Met Europese en Chinese snaarinstrumenten, met gitaren, viool, mandoline, daruan, banjoline, met saxofoon, fluit en klarinet, en met o.m. nog cajon, djembe en udu, evoceren zij een landschap en tijdsbeeld dat zowel naar Amerika als Mexico refereert. Zo roept het desolate ‘Who’s That Man?’ met harmonicabegeleiding het beeld op van een bestofte Clint Eastwood en het mysterieuze ‘Caravan’ heeft alle kwaliteiten van een soundtrack. Het is alsof de familie Rielemans zich met liefde buigt over een vergeeld familiealbum om daar de mooiste foto’s op muziek te zetten. De variatie van vocalen -korrelig bij Josephine, diepwarm bij Joseph- plus de exotische instrumenten maken dat de composities voortdurend wisselen qua schaduw en zonlicht, uptempo, traag, soms met Latino of jazzy ritmes, soms Mexicaans doorheen het weemoedige ‘Lowlands Clay’ of bluesy in ‘I’d Do It Again’, eventueel wreed wijs zoals bij ‘Doing It Right’ en ‘The Rest Of My Life’.

Onder de vele favorieten situeren zich eveneens ‘Sentimental Blue’, het gepassioneerde ‘The Fire That Burns’ en het instrumentale ‘The Landlord And His Maiden’. Steeds weer mag je overheen de schouders van de muzikanten meekijken terwijl zij in hun kostbaar familiealbum bladeren waarbij de getoonzette herinneringen en verbeelding zowel vintage als eigentijds een huwelijk sluiten. De lyrische songteksten en het fraai uitgewerkte tekstboekje harmoniëren trouwens met de sound en groove van hun zelfgeschreven rootsmuziek waarvan ‘Roots Rielemans’ hetzij de sinjoor Eduard de stamvader zou zijn. Deze ogenschijnlijk lukraak samenklittende familieleden van troubadours en musicerende outlaws zijn allesbehalve eerloos, maar hebben een lange gezamenlijke en waardige voorgeschiedenis waarin creativiteit, vriendschap en liefde voor muziek centraal stond en staat, toch voor dat soort muziek dat niet onderhevig is aan de ‘cruel hands of time’.

Marcie

6 okt 2016 20u15 BREE - CC. DE BREUGHEL
7 okt 2016 20u DRANOUTER DEN EKSTER
9 okt 2016 20u ANTWERPEN - ZUIDERPERSHUIS


 

Artiest info
Website  
 

Label: Lie Records

video