GORDON GRDINA / FRANÇOIS HOULE / KENTON LOEWEN / BENOÎT DELBECQ - GHOST LIGHTS

Sinds 2014 staat het Canadese collectief Grdina-Houle-Loewen garant voor een gestage stroom van complexe composities die uitblinken in energie en technische virtuositeit. Het betreft hier gitarist Gordon Grdina, drummer Kenton Loewen en klarinettist Francois Houle, behalve deze akoestische instrumenten bedienen ze zich ook nog van allerlei elektronica. “The threesome navigated through a wider landscape of sound with meandering lyrical passages, encircling eerie plateaus and sudden about-turns into wild abysses triggering raucous rides and accumulation of sound that went hazy and eventually dissolved” . Aldus Henning Bolte in een recensie van hun optreden op Jazztopad 2016 in AllAboutJazz.

Francois Houle onderzocht mogelijke optredens met pianist Benoit Delbecq (F.) met wie hij sinds 1996 een duo vormt, Ken Pickering, artistiek directeur van het Vancouver Jazz Festival stelde voor om het complete trio te laten samenwerken met Delbecq, dat heeft intussen geleid tot de opnames op dit album. Om het geluid van het quartet vooral in de lagere regionen te verdiepen gebruikt Delbecq hier ook zijn Novation bass station, een vooral in de jaren ’90 populaire analoge synthesizer met volle vette bas sounds. Het openingsnummer “Soro”, geschreven door Francois Houle, is een suggestie van Gordon Grdina omdat dit naadloos aansluit bij de voorliefde van Delbecq voor Afrikaanse ritmes. Het nummer ademt dan ook totaal de muzikale sfeer van het Afrikaanse continent, vooral Grdina weet met zijn gitaarspel exact dat typerende Afrikaanse geluid te treffen.“Broken World” is geschreven door Delbecq korte tijd na de terroristische aanslag op “Bataclan” in Parijs. De mineurstemming en de spookachtige elektronische effecten vormen een duidelijke schrijnende getuigenis van deze misdaad. Alle andere nummers zijn ontstaan uit pure improvisatie, “Ghost Lights”, het titelnummer bevat diverse vervreemdende effecten, het is een muzikaal aftasten van de vier spelers zonder dat de cohesie al te zeer wordt verstoord, intrigerend. “Waraba” is opgedragen aan wijlen Jean-Jacques Avenel, bassist en kora en sanza speler,Delbecq produceerde diens cd met dezelfde naam en speelde regelmatig met hem. De alweer duidelijk Afrikaans getinte klanken zorgen voor een hoopgevend en vrolijk slot van deze cd.

Geen echt makkelijke muziek, zeker niet voor de achtergrond, goed luisteren en meegaan in de flow dan gaat deze muziek echt tot leven komen en wordt je meegesleept in de muzikale sferen.

Jan van Leersum.

 


Artiest info
Website  
 

Label : Songlines
Distr. : New Arts Int.

video