DAN WEISS SIXTEEN - DRUMMER SUITE

De Amerikaanse drummer/componist Dan Weiss begon zijn professionele carrière als begeleider van saxofonisten als Greg Binney, Greg Osby, Lee Konitz en Rudresh Mahanttapha. Hij studeerde bovendien tabla bij Pandit Samir Chatterlee. “Sixteen : Drummers Suite” is de opvolger van het alom geprezen album “Fourteen” uit 2014, dat was een opus voor 14 muzikanten, zoals de titel aangeeft is dat aantal op deze cd uitgebreid naar 16 muzikanten. De muziek is een palet van diverse soorten muziek zoals jazz, Indiase muziek, prog rock, hedendaagse klassieke muziek en andere invloeden die Weiss heeft geweven tot een geheel eigen muzikaal kleed. De klankkleur van het orkest wordt uiteraard ook sterk bepaalt door de aparte instrumentatie, het bestaat uit drums, akoestische bas, gitaar, piano, synthesizer, 3 saxofoons, 2 trombones, tuba, fluit, 3 stemmen, harp, glockenspiel, orgel, vibrafoon, tabla en percussie. Een grote invloed vormde het werk van de moderne componisten Iannis Xenakis en Per Norgard wiens composities een studie object vormen voor Weiss.

Een andere rol speelde een fragment van het ritme van drummer Elvin Jones in het nummer “Virgil” die Weiss aantrof in een video op Youtube van het John Coltrane Quartet tijdens Comblain-la-Tour festival in België 1965. Dit fragment vormde de basis van het nummer “Elvin”, het drumpatroon als basis voor de compositie gebruikte Weiss ook bij heel korte stukjes van andere favoriete drummers. Max Roach met een fragment uit “Jodies Cha Cha” uit “Deeds, Not Words”, Tony Williams met “Nefertiti” uit het gelijknamige album van Miles Davis, Philly Joe Jones met “Billy Boy” uit “Milestones” van Miles, Kenny “Klook” Clarke met “Broadway” uit “Our man in Paris” van Dexter Gordon en Ed Blackwell met “Cherryco” uit “The Avant Garde” van John Coltrane en Don Cherry. De meeste stukjes waarop Weiss zijn composities baseerde duren niet langer dan 10 seconden, verdraaid knap dus om daar een compleet nummer mee te creëren. De 6 nummers vormen een suite, ze worden voorafgegaan door een korte introductie op drums “The Drummers Meet” in de vorm van een Chakradar, een bepaald type van een tabla nummer.

Het mag dan allemaal razend knap zijn, maar de af en toe ronduit irriterende elektronische piepjes en knorretjes en het woordloos gezang van de zangeressen kunnen mij niet echt boeien, het heeft eigenlijk meer te maken met moderne gecomponeerde muziek dan met jazz. Boeiend is het wanneer er sprake is van passages met minder instrumenten met bijvoorbeeld de piano of de tabla in een hoofdrol, jammer genoeg is er dan weer het klassiek aandoende geneurie van de dames. Hetzelfde bezwaar had ik ook bij het veel bejubelde “The Epic” van Kamasi Washington, het zal dus wel bij mij liggen, dus laat U niet weerhouden deze toch wel intrigerende cd een luisterbeurt te geven.

Bezetting : Dan Weiss (componist, drums, tabla, vocale percussie), Thomas Morgan (ak. Bs), Jacob Sacks(pno), Matt Mitchell (keyboard, pno, glockenspiel, org., vibrafoon), Miles Okazaki (gtrs.,voc. Perc.), Stephen Cellucci (perc., vcl.perc.), Katie Andrews (harp), Anna Webber (flt, altflt.), David Binney (as), Miguel Zenon (as), Ohad Talmor (ts), Jacob Garchik (tbn, tuba), Judith Berkson (stem), Lana Is (stem), Jen Shyu (stem).

Jan van Leersum.

Artiest info
Website  
 

Label : Pi Recordings
Distr. : New Art Int.