DIDIER LALOY - BELEM & the MEKANICS

Eeuwenlang heeft de mens gedroomd over het maken van machines, Leonardo Da Vinci wilde vliegen en Walter Hus en Decap hebben de grens van mechanische muziek opgerekt tot aan de uiterste limiet door een compleet orkest om te zetten in een onafhankelijk mechanisch ensemble. Accordeonist Didier Laloy vindt de muzikale wereld van Belem, zijn duo met celliste Kathy Adam, opnieuw uit middels de creatieve gekte van Walter Hus en zijn filharmonische instrument. Belem & the Mekanics is een ervaring die zijn gelijke niet kent en die de luisteraar sleept naar het middelpunt van een majestueuze geluidsdraaikolk, een Felliniaanse belevenis.Didier Laloy en Kathy Adam vormen een a-typisch duo van diatonische accordeon en cello, het zijn beiden briljante muzikanten op hun specifieke terrein. Zij spelen nu al 15 jaar samen in de groep Panta Rhé overal in Europa en deelden het podium op vele andere gelegenheden zoals Didier’s projecten “Didier Laloy invites”, “Noir’s” en “Nonsens”. Belem & the MeKanics is weer een nieuw project met als middelpunt het instrument Decap, een orkestraal ensemble van akoestische orgelpijpen, accordeons en percussie- instrumenten die zelfstandig spelen, aangestuurd door een computer met muziek software, het geluid varieert van fors aangezette orgelklanken tot het zingen van kleine vogeltjes, het resultaat is adembenemend. Het is eigenlijk een moderne versie van met mechanische danshal orgel , de zogenaamde Limonaire die aangedreven werd door geperforeerde kaarten zoals de pianola en het draaiorgel. Walter Hus en Didier componeerden en arrangeerden ongewone muziek, een mix van populaire, hedendaagse en cinematografische muziek. Het varieert van straatorgelklanken tot volksmuziek, oosterse klanken, kamermuziek en jazz,mijn genre aanduiding jazz is dus niet veelomvattend genoeg, daarvoor beweegt deze muziek zich in teveel richtingen. Behalve de eerder genoemde Hus en Laloy verleenden ook Pascal Chardome, Jonathan De Neck en Jacques Pirard hun bijdragen in de arrangementen voor de cellopartijen en die voor Decap.

Vreemde muziek, vooral live lijkt het me een hele belevenis met die enorme creatie van Hus, maar het klinkt toch ook heel vertrouwd in menig opzicht. De titels van de verschillende nummers hebben een hoog DaDa gehalte met namen als “Tu cours encore”, ”L’homme au chapeau” of “Dardara”. Het is verdraaid lastig om deze muziek onder woorden te brengen, het betreft hier een uiterst geraffineerd gestructureerde hoeveelheid aan geluiden, die variëren van uiterst melodieus met sprookjesachtig getwinkel tot dreigende grondtonen die op hun beurt weer overlopen in harmonieuze cellotonen. Bij het beluisteren van het nummer “L’Homme au chapeau” gaf mij vreemd genoeg reminiscenties aan Frank Zappa en wel aan diens “Peaches en Regalia”, ik denk niet dat Laloy dat in gedachten had. In “Dardara” is er sprake van veel elementen uit de “Musette” uitlopend in een stuwend ritme met een knallende apotheose. Wonderbaarlijk deze zeldzaam intrigerende muziek die grotendeels tot stand is gekomen via een digitaal bestand, wie zou zoiets ooit hebben verwacht ? Het album wordt besloten met “Le Petit homme au chapeau” dat klinkt als een simpel speeldoosmelodietje, een mooi gevonden einde van deze verzameling oorstrelende kakafonie, ga luisteren!

Jan van Leersum.

 


Artiest info
Website  
 

Label : Igloo Rec.
Distr. : New Art Int.

video