SHAKA PONK – THE EVOL

Het album “The Evol” van de Franse elektropunkformatie ‘Shaka Ponk’ is officieel pas op 17 november 2017 verschenen, maar toch kon ik het schijfje nu al terugvinden in enkele jaarlijstjes die in de vakpers werden gepubliceerd. Reden te meer om onze oren even geconcentreerd te luisteren te leggen terwijl deze cd in de speler zijn rondjes zit te draaien, daarbij op zoek gaande naar wat de redenen voor de selectie van deze plaat als één van de beste uit 2017 konden zijn.

‘Shaka Ponk’ werd in 2005 in Parijs opgericht als een rockgroep, maar hun muziek differentieert zich van gewone rock door de continu veranderende mix van populaire muziek met wereldmuziek, punkrock en hiphop die op een bedje van elektronische en experimentele rock wordt aangeboden. ‘Shaka Ponk’ heeft een digitaal troeteldier als mascotte in zijn clips in de vorm van het aapje Goz en de groep wordt mede daardoor vergeleken met de virtuele formatie ‘Gorillaz’, het muzikale project van Damon Albarn, de voormalige frontman van de Britse rockgroep ‘Blur’.

Bij hun optredens vormt de digitale animatie permanent een belangrijk onderdeel van de show die deze formatie begon te brengen na de release van hun debuutplaat “Bad Porn Movie Trax”. “The Evol” is hun vijfde album sinds het debuut en bestaat uit 13 tracks. Of ze hiermee net als bij hun vorige albums ook een platina-verkoopstatus zullen kunnen bereiken zal door de toekomst moeten worden uitgewezen.

Maar het ziet er toch wel behoorlijk goed uit voor ‘Shaka Ponk’ want enkele nummers uit deze cd worden vooral in Frankrijk bijna in elk populair radioprogramma gedraaid en de tickets voor hun optredens gaan als zoete broodjes de deur uit, zo ook voor hun éénmalige Belgische show in ‘Vorst Nationaal’ op 24 maart 2018.

De meest gedraaide nummers zijn de single “Mysterious Ways” (zie video), de albumopeningstrack “Gung Ho”, elektropopsong “Faking Love” en glamrocker “Bunker” die wel wat lijkt op werk van Gary Glitter in de jaren ’80. Hiphopsong “Slam & Slam’Ed” valt daarna nog op door het ‘spoken word’-intermezzo dat in het Frans door de komiek Edouard Baer wordt ingesproken en ook de daaropvolgende funkrocksong “Rusty Fonky” valt hier bijzonder in de smaak.

Het hoesje van “The Evol” (zie ook ‘The Love’ in het anagram van deze titel) heeft intussen al voor heel wat controverse gezorgd bij kortzichtige mensen die er racisme in zien, maar het is eigenlijk een lieflijke foto van een universele vrouw en de groepsmascotte Goz, een foto die de evolutietheorie van Darwin moet symboliseren en de verzoening tussen de natuur en het menselijke wezen wil voorstellen. We kunnen de sound van ‘Shaka Ponk’ niet direct met iets anders vergelijken en dat zou misschien wel eens de allerbeste reden kunnen zijn voor het verwachte succes dat deze Franse formatie zal gaan hebben met hun nieuwste album “The Evol”.

(valsam)

 

24/03/2018: Vorst Nationaal, Brussel

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: Tôt Ou Tard
distr.: [PIAS]

video