MARY’S LITTLE LAMB – ELIXIR FOR THE DRIFTER

Sommigen onder ons zijn al jaren op zoek naar een magisch elixir, medicijn tegen zwarte gedachten en existentieel onbehagen. Het musicerend kwintet, schuilgaand in de groepsnaam ‘Mary’s Little Lamb’, lijkt echter dat wondermiddel gevonden te hebben, ook al zijn de songs donker en desperaat. Hun muziek is tegelijk sprankelend, troostend en optillend. Zanger en songwriter Bart Hendrickx heeft een bariton stem die zowel aan Johnny Cash en Frankie Laine herinnert als aan deze van John Campbell en David Eugene Edwards van Wovenhand. De opgeroepen sfeer leunt aan bij de woestijnmuziek van Giant Sand en Calexico. Naast zanger/gitarist Bart Hendrickx bepalen immers ook contrabassist Bert Cuypers, drummer Mike Van Daele en de blazers Stijn Cumps en Kevin Van Hoof mede de sound van dit alt.country album dat over de ganse lijn intrigeert. Multi-instrumentalist Kevin Van Hoof speelt nog bugel en piano op het sobere ‘Forever Gone’ waarin in enkele songlijnen een heel verhaal wordt verteld beladen met tristesse over gemiste kansen. Een pareltje in zijn genre door cellist Koen Berger gedrenkt in een regenplasje van spijt!

Alle muzikanten, uit Vlaams-Brabant en het Antwerpse, schreven mee aan de muziek. De song ‘Alone & Forsaken’ is de enig cover. Behalve het kerngroepje van vijf spelen nog een half dozijn gastmuzikanten mee waaronder violisten en cellist. Op het weeklagende ‘Saguaro’ figureert vocaliste Kathleen Vandenhoudt als de achtergeblevene, weduwe in spe, terwijl de trompetklanken als een lijkwade mede het emotioneel verhaal omhullen. Opvallend bij de songs is immers het visuele impact van de beelden. Zo komt ‘Grind’, vergezeld van voortstuwende trompetklanken, over als een verhaal waarin je de desperado quasi ziet voortstrompelen onder een gloeiendhete zon. De gelooide huid en het zand tussen de tanden kan je je er gemakkelijk bij inbeelden. Ook het onheilszwangere ‘El Fuego’, met geweldige contrabasritmes en suggestieve trompet doet aan Calexico en hun Mariachi koperblazers denken. Bij ‘Stray Arrow’ is het alsof een solitaire Clint Eastwood zijn weg zoekt tussen cactussen en schorpioenen. Het kan echter ook Cable Hogue zijn opduikend in een film van Sam Peckinpah.

De variatie in stijlen maakt dat je je de ene keer in een oude western waant en de andere keer in een verlaten schuur. Op ‘Hold Your Horses’, als de soundtrack van een retro-western, zie je een postkoets komen aanstormen en op het introspectieve ‘Hay’ deel je in de weemoed over een tijd die niet meer weerkomt. Ook de drumshuffles en drumbeat worden suggestief aangewend en het jazzy ‘Blending In’ verleidt. Dat de muzikanten sterk zijn in filmische taal bewezen zij al in het verleden. Muziek uit hun debuutalbum ‘Fortune & Change’ werd voor de tv-fictiereeks ‘De Ridder’ gebruikt. De latino ritmes en tex-mex op o.a. ‘Incantation’, waar conga's het ritme aanvuren, reveleren moeiteloos het tafereel van verdoemde dansende skeletten. Op de verbeelding van het vijftal staat geen maat, wat ook zichtbaar wordt in de aanwending van hun video’s. Bovendien besteedde men eveneens zorg aan het tekstboekje, steeds een artistieke meerwaarde. Deze band, tien jaar geleden opgericht, heeft het potentieel van een wereldband. En hun album mag gerekend worden bij de americana toppers.

Marcie

 

 

Zondag 5 februari : Album release en concert in de Stadsschouwburg Mechelen.

 

Artiest info
Website  
 

Label: Rootz Rumble

video