STEVE ADEY – DO ME A KINDNESS

Steve Adey is een Engelse folkmuzikant en songschrijver uit Edinburgh, Schotland. Hij is geen veel platen uitbrengende artiest, maar wat hij in de voorbije tien jaar op de markt heeft gebracht zijn echte pareltjes, gekenmerkt door minimaal gearrangeerde liedjes die op een zeer traag tempo en met summiere pianobegeleiding gebracht worden. Zijn diepe, emotioneel en treurig klinkende baritonstem herinnert vooral aan die van Bill Callahan, de man achter het pseudoniem ‘Smog’.

Onze allereerste kennismaking met deze singer-songwriter dateert uit 2006 toen we zijn debuutplaat “All Things Real” mochten begroeten. Hij zei toen dat Will Oldham (aka Bonnie ‘Prince’ Billy) zijn idool en grootste invloed op zijn eigen werk was. Diens prachtsong “I See A Darkness” was dan ook één van de hoogtepunten tussen de tien tracks op die plaat, naast een heerlijke versie van het geweldige “Shelter From The Storm”, de song van Bob Dylan uit zijn klassieke album “Blood On The Tracks” uit 1975.

We hadden niet gedacht en nog minder verhoopt dat we daarna zes jaar zouden moeten wachten op een tweede album van Steve Adey, maar zijn cd “The Tower Of Silence” kwam er toch pas in 2012. Het album werd in 2011 wel nog voorafgegaan door een vijf songs tellende ep-tje “These Resurrections”. “The Tower Of Silence” telde negen eigen liedjes en slechts één cover van de ballad “Farewell Sorrow” van de Schotse zanger Alasdair Roberts uit zijn gelijknamige cd uit 2003.

Begin augustus 2017 zullen we echter een derde album van Steve Adey mogen verwelkomen in de vorm van de cd “Do Me A Kindness” en deze keer krijgen we meer dan voldoende coversongs aangeboden, want met “How Heavy The Days” is er slechts één eigen nummer te horen en dat is dan nog een op muziek geplaatst gedicht van de Duits-Zwitserse dichter Hermann Hesse.

Deze in een 19e eeuwse kerk in Edinburgh opgenomen plaat begint met een nogal chaotisch klinkende mix van twee nummers: “The Unsigned Painting” van Rickie Lee Jones en “Sense Of Doubt” van David Bowie. Daarna brengt Steve Adey de song “The Devil” van PJ Harvey, gevolgd door een schitterende versie van Morrissey’s “Everyday Is Like Sunday” uit zijn cd “Viva Hate” uit 1988.

“To Cry About” uit de ook in 1988 verschenen plaat “Miss America” van Mary Margaret O’Hara vormt track nummer vier en is de voorbode van het alweer op ronduit fantastische wijze bewerkte liedje “God Is In The House” van Nick Cave, die het nummer opnam voor zijn in 2001 uitgebrachte album “No More Shall We Part”.

Ook Bob Dylan is met “I Want You” uit het album “Blonde On Blonde” (1966) alweer de leverancier van één track op deze cd. Steve Adey geeft een uniek uptempo reggaeritme mee aan deze versie van de folkklassieker die hier samen met een heus gospelkoor wordt gepresenteerd. De drie laatste gecoverde nummers zijn minder oud met het van ‘Portishead’ ontleende “Over” uit hun debuutplaat van 1997, “Murderer” van ‘Low’ uit hun in 2007 verschenen album “Drums And Guns” en als afsluiter “River Guard” van ‘Smog’ (Bill Callahan dus) uit zijn album “Knock Knock” uit 1999.

We hoeven het wellicht niet opnieuw te herhalen, maar als u dit jaar overweegt om één plaat te kopen, laat het dan het unieke en ronduit schitterende album “Do Me A Kindness” van Steve Adey zijn. Tot slot herhaal ik hier met de moed der wanhoop mijn oproep die ik eind 2012 al in mijn recensie van “The Tower Of Silence” schreef: beste Steve Adey, kom zo snel als mogelijk naar België en Nederland en laat onze mensen kennismaken met jouw sublieme stem en je wondermooie liedjes.

(valsam)

CD-RELEASE: 4 AUGUSTUS 2017

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: Grand Harmonium Record