AEON TRIO - ELEGY

Aeon oftewel eeuwigheid is de naam van het nieuwe trio van de Japanse pianist Atzko Kohashi, haar partners zijn de Russische celliste Maya Fridman en de Nederlandse contrabassist Frank van der Hoeven. Na haar vertrek naar Nederland in 2005 heeft Kohashi verscheidene albums opgenomen met Frans van der Hoeven, zowel in duo als in trio formaat. De Russische Fridman, die ook in Nederland woont, ontmoette zij in 2016 en haar kleurrijke cellospel maakte direct grote indruk, het deed haar denken aan het geluid van saxofonist Albert Ayler, bijna als een menselijke schreeuw. Fridman is een discipel van de klassieke school terwijl Atzko en Frans hun wortels hebben in de jazz. Klassiek en Jazz gaan hier een uiterst vruchtbare relatie aan, hetgeen ook tot uiting komt in de keuze van het repertoire.

De bijdragen van Atzo Kohashi bestaan uit “Utviklingssang” van Carla Bley, “Lonely Woman”van Ornette Coleman en “Zingaro” van Antônio Carlos Jobim, Frans kwam met zijn favoriet “Gary’s Waltz” van GaryMcFarland. Maar het was de bedoeling niet alleen jazznummers te gebruiken, maar ook om klassiek werk te interpreteren. Zo viel de keus op “Lamento” van Gabriel Fauré, een compositie die voldoende ruimte biedt om te improviseren. Atzko kwam met het idee om “Elegy” van John Williams te gebruiken, de anderen waren niet zo enthousiast vanwege het nogal afwijkende karakter van dit nummer, maar de versie van het trio maakt deze keuze meer dan de moeite waard. Ook “Quiet Now”van jazzpianist Denny Zeitlin vond zijn plek op deze cd, “Tabidachi” (Departure), “Kusabue” (Grass Whistle) en “Ieji” (Returning) zijn composities van het Aeon Trio, “Blues for Maya” is geschreven door Atzko Kohashi.

De prachtige klankkleur van dit trio met de krachtige cellolijnen, het luchtige pianospel en de ritmische staande bas zorgt voor een bijzonder muzikaal tapijt waarnaar het een lust is om te luisteren. Ondanks hun verschillende achtergrond zorgt dit trio voor een sterk samenhangend geheel met een bijzonder eigen geluid. Genieten dus van de improvisaties en het harmonieuze samenspel van dit Aeon Trio, er zijn veel mooie momenten met als absoluut hoogtepunt hun versie van “Lonely Woman” van Ornette Coleman. Qua opzet en ideeën doet dit album mij denken aan “Tomorrow Eyes” van harpist Remy van Kesteren die daarop ook laveerde tussen jazz en klassiek middels eigen interpretatie en improvisatie.

“Elegy” verschijnt op een nieuw label, TRPTK (spreek uit als triptik), het is ontstaan uit onvrede over de manier waarop muziekprojecten tegenwoordig zowel artistiek als technisch tot stand komen, het moet muzikanten een high-end platform geven voor audio- en videoproducties, allemaal gefinancierd door crowdfunding. De geluidskwaliteit van deze cd is inderdaad superieur, over het formaat van deze digipack ben ik minder te spreken, zeker anderhalf keer zo hoog als een gewoon model, valt natuurlijk enorm op, maar is een crime qua opruimen.

Jan van Leersum.

Artiest info
Website  
 

Label : Trptk
Distr. : New Art Int.