ORCHESTRE DU MOUVEMENT PERPETUEL – CLAIR OBSCUR

‘Orchestre Du Mouvement Perpétuel’ (door ons gemakshalve vanaf nu ‘OMP’ genoemd) is het geesteskind van zanger-gitarist en componist Peter Bultink. Hij probeert al sinds het begin van deze eeuw zijn Franstalige songteksten op experimentele rockmuziek te plaatsen en er een klassiek tintje aan te geven. Daarbij hanteert hijzelf akoestische en elektrische gitaren, terwijl de Brusselse Cloé Defossez bijpassende klanken produceert op haar piano, keyboards en harmonium en Céline Chappuis uit Zwitserland een portie dramatiek toevoegt op haar cello.

Dat zijn nu ook de drie hoofdrolspelers, de componenten en het instrumentarium van de elf tracks op het nieuwe ‘OMP’-album “Clair Obscur”. Het is de opvolger van het album “The All & Nothing Show” en al de derde plaat uit de muzikale koker van de vanuit Oostende naar Brussel getransfereerde Peter Bultink, die in de legendarische Jacques Brel altijd een stichtend voorbeeld voor zijn werk heeft gevonden.

Peter en Cloé zingen regelmatig harmonieus samen, zoals o.a. in de albumtiteltrack “Clair Oscur” (zie video). De poëtische teksten bij liedjes als “L’Âne Vivant”, het aan Arno (die andere beroemde Oostendenaar) reflecterende “Le Grand Défi” of het ingetogen en akoestisch gebrachte “Tatoué” zijn de stille getuigen van het schrijverstalent dat in Peter Bultink schuil gaat.

De elektronica van synthesizers doet daarna zijn intrede bij de song “Elle” en ook in “Humain, Trop Humain” blenden elektronica en de klassieke cello perfect in elkaar. Onverstoord door al deze experimentele klanken blijft Peter Bultink zijn diepste zielenroerselen continu bloot leggen in al deze nummers.

Met de piano als belangrijkste begeleider brengt het trio daarna een zeer mooie, langzaam maar zeker aanzwellende song in “Un Temps Abracadabrant”, toch het absolute hoogtepunt van “Clair Obscur” in onze ogen. Bijna even knap is de muzikale ode aan een zekere “Stefanie”, een song waarbij we de geest van Serge Gainsbourg goedkeurend in de coulissen zien toekijken, terwijl Leonard Cohen hem in het hiernamaals op het singer-songwriterstalent van Peter Bultink heeft gewezen. Het nummer “La Mort” zou dan ook aan beide overleden grootheden uit de muziekgeschiedenis kunnen toegewijd zijn.

Het elfde en laatste nummer op deze cd is “Your Eyes”, een wat obscure parlando waarin de Engelse en Franse taal afwisselend wordt gehanteerd. Ik weet niet of de namen van Jacques Brel, Arno, Serge Gainsbourg en Leonard Cohen u zijn opgevallen in deze cd-recensie, maar we durven te vermoeden dat Peter Bultink er geen moeite mee zal hebben om in dit exclusieve lijstje van muzikale legendes te worden opgenomen.

(valsam)

Donderdag 27 juli 2017: Theater Aan Zee, Oostende
Donderdag 12 oktober 2017: Persvoorstelling, Le Jardin De Ma Soeur, Brussel

 



Artiest info
Website  
 

video