SNORRE KIRK - DRUMMER & COMPOSER

De titel “drummer & composer” spreekt boekdelen, Snorre Kirk is zowel drummer als componist, alle nummers op deze cd, zijn derde voor het Stunt label, zijn door hem geschreven evenals de arrangementen. Kirk ( Denemarken) behoort al jarenlang tot de groep gerespecteerde sidemen die de top van de Skandinavische jazz scene begeleidt, hij werkt ook met internationale grootheden als Dianne Schuur, Eric Reed en Stephen Riley. Inmiddels is hij zelf een belangrijke artiest met eigen groepen. In 2012 verscheen zijn eerste album “Blues Modernism” dat de prestigieuze Deense JazzSpecialAward ontving als “Album van het jaar”. Met zijn tweede “Europa” was zijn naam definitief gevestigd als rijzende ster aan het Europese jazz firmament met optredens op het Northsea Jazz Festival, het Poli Jazz Festival in Finland en zelfs op het Kansas City Art of Swing Festival.

Op “Drummer & Composer” horen we geen moderne jazz met elektronica, hip hop invloeden of andere nieuwigheden maar gaan we terug in de tijd met de nadruk op fraaie melodieën en een flinke portie swing, te vergelijken met de kleinere groepen van Duke Ellington. De favorieten van Kirk stammen dan ook uit het verre verleden met namen als Jimmy Lunceford , Count Basie e.d. De bezetting hier bestaat uit een septet met de volgende namen : Klas Lindquist (as, clt), Jan Harbeck (ts), Tobias Wiklund (cornet), Magnus Hjorth (pno), Lasse Morck (bs) en Snorre Kirk (drs).

In het eerste nummer “Prelude” is Tobias Wicklund solo te horen op zijn cornet met een stuk vol emotie, in “Heartland” zitten we in het pre- bop tijdperk met gloedvolle klanken (klarinet) en een aangename swing. Retro ? Ja en nee, wat betreft stijl en opbouw misschien wel, maar er zijn toch ook wel duidelijk elementen die de invloed van moderne jazz verraden. In “The Main Drag” is er een hoofdrol voor de trombone van Magnus Wiklund en ook fraai ensemble spel. “Pastorale” doet sterk denken aan het werk van Ellington met zijn serene klanken en typerend pianospel.

“Port Light” is weer een heel ander laken en pak met zijn vervreemdende pianoakkoorden waarmee het aanvangt, het doet denken aan het pianospel van Lennie Tristano, waarna er een glimp opduikt van “In a Sentimental mood” van Ellington, ooit de herkenningsmelodie van de prachtige verhaaltjes van Simon Carmiggelt op de radio en tv. “The Capitol Blues” is precies dat, een regelrechte blues met heerlijke solo’s van Jan Harbek op tenor en Magnus Hjorth op het klavier. Melancholie en zeggingskracht kenmerken het prachtige “Grace”, tsjonge wat kan die Kirk mooie composities schrijven, dit zou zomaar een standard kunnen zijn uit het American Songbook.

Uptempo swingen dat is het motto in “Swing Blowout”, prima solo’s van alle groepsleden. Alle nummers op deze cd zijn dus van de hand van Snorre Kirk (hij heeft ook een snor) en samen vormen ze een soort suite, eerste nummer heette “Prelude” dus eindigt het met “Postlude”, een fraai gedragen werkje. Een terechte afsluiter van een “lekkere”cd die er bij mij inging als koek, retro of niet, de muziek van Ellington is ook nog steeds prima om aan te horen.

Jan van Leersum.

Artiest info
Website  
 

Label : Stunt Rec.
distr.: New Arts Int.