CHICANO BATMAN - FREEDOM IS FREE

Ze gooien ze hier tegenwoordig met hele bakken op mijn deurmat, de cd’s van bands waar ik nog nooit van gehoord heb. Neem nu Chicano Batman, een viertal dat Spaans klinkende namen draagt, opereert vanuit Los Angeles, zich in vintage jaren ’60 kostuums hult en een sound ontwikkelt, die je veeleer in 1972 sou situeren dan in 2017. Tel daarbij op dat ze in hun songteksten heel, ik herhaal hèèl kritisch staan tegenover de manier waarop de mensheid in het algemeen en de Amerikaanse politici in het bijzonder zich opstellen en dan weet je, nog voor je deze plaat -de derde full CD van de band- de eerste keer volledig uitgeluisterd hebt, dat je iets heel bijzonders toegeschoven gekregen hebt.

Ik lees in het bijgeleverde persblaadje dat frontman Bardo Martinez (gitaar, toetsen en zang) bassist Eduardo Arenas ontmoette in 2008 en dat ze een band begonnen, omdat ze beiden van de Tropicaliamuziek van Caetano Veloso hielden. Dat lijkt me een goede reden om een band te starten, maar wat er ook van zij, drummer Gabriel Villa werd binnengehaald en als trio maakten ze hun eerste en titelloze plaat in 2010. Gitarist Carlos Arévalo zorgde voor de uitbreiding tot een kwartet, dat twee ep’s uitbracht in 2012 en 2013 en een jaar later de tweede volwaardige CD op de wereld losliet onder de titel: “Cycles of Existential Rhyme”.

Die plaat liet heel wat deuren opengaan voor de groep, die voorprogramma was voor Jack White en Alabama Shakes, ze speelden op Coachella en ze zijn er nu dus met hun derde plaat. Daar een passend etiket voor vinden, was niet meteen een gemakkelijke zaak: op de eerste twee platen slopen nogal wat Braziliaanse en cumbia-invloeden binnen in het raamwerk dat je rustig els psychedelische rock kunt omschrijven, terwijl op de nieuwe plaat net zo goed funk en soul binnenlaat en op die manier een door en door Amerikaanse sound tot stand helpt te komen.

Vanaf opener “Passed You By” wordt je aandacht gekaapt door de droge junksound van de gitaar en de drums, door de erg bijzondere stem van Martinez, door de prominente rol die aan het orgel toebedeeld wordt, door de erg retro klinkende koorstemmetjes van de dames van Mariachi Flor de Tolache en door de onverwachte manier waarop de song afgerond wordt, als moest hij op een ouderwetse vinylsingle passen en dus snel een fade out krijgen. In”Friendship (is a small boat in a storm), regeert de psychedelica endenk je aan bij voorbeeld Sly Stone, terwijl “Angel Child” dan weer duidelijke referenties aan James Brown herbergt. De titelsong -een ontkenning van de “Freedom isn’t Free”-sticker die destijds, toen de Irak-oorlog moest goedgepraat worden, talloze bumpers van Amerikaanse auto’s sierde. Chicano Batman is, met andere woorden een band met een mening, een groep die het niet erg vindt zelf een beetje denkwerk te verrichten, in plaats van je te laten leiden door lobbyisten allerhande.

“La Jura” wordt in het Spaans gezongen, net als “Flecha Al Sol” en dat brengt dan weer tijden in herinnering, waarin zowat alle grote Amerikaanse hits Spaanse vertalingen kregen, maar ik geef toe dat ik deze twee niet meteen de beste songs van de plaat vind. Dat vind ik daarentegen wel van “The Taker Story”: op een bijna woedende toon debiteert Martinez overpeinzingen over menselijke gedragingen, die uitmonden in imperialisme en onderwerping. Gil Scott-Heron deed dat vroeger ook en deze benadering werkt ook bij Chicano Batman, die met hun derde worp bijzonder hoge ogen gooien. Dit is immers een bijzonder knappe plaat, waarin als bonus nog een paar wijze boodschappen verpakt zitten. Veel meer kan een gewone sterveling niet wensen, denk ik. Te ontdekken, absoluut!

(Dani Heyvaert)

 


Artiest info
Website  
 

Bandcamp

label: ATO
distr.: PIAS

video