MISS TESS – BABY, WE ALL KNOW

“Je hoort een sterke onderstroom van klassieke country en alt.country, maar er is southern blues, New Orleans, honky tonk, rockabilly, western swing en vroege rock-‘n-roll in de mix waar Miss Tess haar eigen heerlijke gumbo van maakt”. Dat schreef mijn ‘Rootstime’-collega Antoine Légat nadat hij in oktober 2015 een optreden van deze Amerikaanse singer-songwriter als support act van Eilen Jewell in Eeklo had bijgewoond.

Miss Tess is sindsdien verder uitgegroeid tot een fenomeen in de wereld van de old school rock en bluesmuziek en haar nieuwste plaat “Baby, We All Know” zou haar wel eens onder de aandacht van een groot internationaal publiek weten te brengen. Er werd zeer hard gewerkt aan de elf eigen composities op dit album en er werd ook niet gekeken op een gereputeerde muzikant-instrumentalist meer of minder.

Dat is dan ook duidelijk te horen aan het professionele karakter van deze uitstekende plaat die in haar meest recente woonplaats Nashville, Tennessee werd opgenomen met een trio van producers, te weten Miss Tess zelf, Dan Knobler die bekendheid verwierf als producer van Tift Merritt en Rodney Crowell en Thomas Bryan Eaton, die ook meespeelt op gitaren, pedal steel en orgel en voor harmony vocals zorgt op meerdere tracks.

Old school rock’n’roll valt ons al meteen te beurt in het honky-tonky openingsnummer “Ride That Train” dat ons aan “You Never Can Tell” van Chuck Berry en Emmylou Harris doet denken. De van ‘Creedence Clearwater Revival’-hit “Born On The Bayou” ontleende riffs die op “Little Lola” te horen zijn maken ons al even blij en de song “It’s So Easy To Tell” had even zo goed een vrouwelijke versie van een Fats Domino of Buddy Holly-klassieker kunnen zijn.

“Do You Want My Love” krijgen we op een met gitaar en orgel gespeeld laid back jazzy ritme en het net 2 minuten durende “Shotgun Wedding” swingt dynamisch en dramt razend snel in je buis van Eustachius. De blues zit dan weer knap vervat in het nummer “Take You, Break You, Shake You” (zie video) en de vocale capaciteiten worden door Miss Tess mooi geëtaleerd in de aanstekelijke tearjerker “Don’t Blame Me”.

“Moonshiner” is dan weer een typische honky tonk country ‘two step’ en de twee afsluitende nummers “Going Downtown” en “Lie To Me” zijn geweldig mooie countryballads die u na beluistering meteen op zoek zullen sturen naar het eerdere werk van deze miss Tess. “Baby, We All Know” is haar tiende en volgens ons ook haar beste plaat tot nu toe, maar haar vorige albums “Darling Oh Darling” (2011), “Sweet Talk” (2012) en “The Love I Have For You” (2013) moeten niet echt onderdoen voor de kwaliteit van deze laatste worp. Kom maar snel naar de Benelux, Miss Tess, want hier ligt het publiek letterlijk en figuurlijk aan je voeten voor dit soort muzikale prestaties.

(valsam)
“What a woman, what a singer and what a songwriter. Don’t look for any other superlatives to describe the American talent Miss Tess, but instead just listen to the 11 tracks on her latest album ‘Baby, We All Know’. That will be more than convincing you to go and search for her previous records of which the quality is in no way inferior to this incredibly beautiful album.“ – www.rootstime.be

 

 

10 cd's te winnen!

Wil je daar kans op maken, dan mail je ons gewoon even:
je naam, je adres en de vermelding
: MISS TESS
Binnen een aantal weken wordt uit alle inzendingen de gelukkigen getrokken.
Wij hopen dat u massaal Rootstime - hier - zult mailen
De winnaars worden per mail verwittigd.

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Label: Rights Records
Info: Hemifran

video