JUNIOR PARKER – LIKE IT IS / HONEY-DRIPPIN’ BLUES

 

 

(Herman "Junior" Parker: 1932-1971)

 “ For years Junior Parker deserted downhome harmonica blues for uptown blues-soul music… “

Herman (Herbert?) "Junior" Parker was een Amerikaanse blues zanger / muzikant, die opviel door zijn unieke stem, die als "honeyed" en "velvet-smooth" omschreven werd. Parker werd in 2001 postuum opgenomen in de Blues Hall of Fame.

Over zijn geboortegegevens bestaat er enige polemiek. De meest betrouwbare bronnen houden 1932 als geboortejaar en Eastover Plantation, MS, als -plaats aan. Parker verhuisde in de jaren ’40 met zijn moeder naar West Memphis, Arkansas. Hij was als kind lid van meerdere gospelgroepen en speelde als tiener al in verschillende blues circuits.

Als harmonicaspeler was hij het sterkst beïnvloed door Sonny Boy Williamson, met wie hij samenwerkte voor hij in 1949 de band van Howlin' Wolf vervoegde. Rond 1950 maakte hij (en Bobby 'Blue' Bland and B.B. King) in Memphis deel uit van de Beale Streeters.

In 1951 richte hij (met gitarist Pat Hare) zijn eigen band, de Blue Flames, op. Parker werd in 1952 door Ike Turner die hem introduceerde bij Modern Records, waar hij de single "You're My Angel" uitbracht. Sam Phillips was ook onder de indruk van Parker’s debuut en bood hem in 1953 een contract aan  bij Sun Records. Daar bracht hij drie succesvolle songs uit: "Feelin' Good", "Love My Baby" en "Mystery Train", een nummer dat later door Elvis Presley opgenomen werd. Het gitaar riff dat Scotty Moore op Presley’s versie speelt is “geleend” van Parker's "Love My Baby". "Love My Baby" en "Mystery Train" zijn belangrijke bijdragen voor het rockabilly genre:

 

In 1953 tourde Parker met Bobby Bland en Johnny Ace en tekende hij bij Duke Records. Parker en Bland maakten deel uit van de Blues Consolidated Revue. Parker had opnieuw succes met "Next Time You See Me" [1957], met een remake van Roosevelt Sykes's song "Driving Wheel" [1961], "Annie Get Your Yo-Yo" [1962], Robert Johnson's "Sweet Home Chicago", Guitar Slim's "The Things That I Used to Do" [1963], Don Robey's "Mother-in-Law Blues" [1956] en met zijn eigen song "Stand by Me" [1961]. Zijn nummer "Annie Get Your Yo-Yo" werd als sample gebruikt door de Wiseguys in hun "Start the Commotion" [1999]. Parker stierf in 1971 in Illinois op negenendertigjarige leeftijd a.g.v. een hersentumor.

LIKE IT IS [1967] (Mercury Records - Mono LP)

Na twaalf productieve jaren (en een resem succes singles) ruilde Parker in 1966 het Duke label voor Chicago’s Mercury Records (dat later deel uit maakte van Phonogram). Parker werkte er samen met producer Bobby Robinson, die ook de eigenaar was van Bobby’s Happy House, een platenzaak in NYC. Robinson werkte eerder al samen met Sonny Terry & Brownie McGhee, Gladys Knight & the Pips en ChampionJack Dupree. Robinson’s rechter hand was tropettist en sessie muzikant Gene “Bowlegs” Miller (Otis redding, Wilson Pickett, Etta James…).

De opnames van ‘Like It Is’, Parker’s debuut bij Mercury, gebeurden in Memphis in de Royal Studio’s. Op de originele vinyl LP werden géén muzikanten vernoemd die aan de opnames meewerkten. Volgens Jim Delephant is “Parker backed by an All Star Memphis band…”, die volgens een site op internet zou bestaan hebben uit Gene “Bowlegs” Miller (trompet), Willie Mitchell (trompet), Fred Ford (tenor sax), Jimmy Mitchell (bariton sax), Bobby Emmons (orgel), Joe Hall (piano), ReggieYoung (gitaar), Tommy Cogbill (gitaar), Mike Leech (bas) & Sam Creason (drums).

Op ‘Like It Is’ is Parker geëvolueerd van R&B naar meer soul, met nog herkenbare blues invloeden. Het album opent met ”Country Girl”, een aanstekelige blues shuffle met een rustige groove. Parker wordt begeleid door Joe Hall op piano en bassist Mike Leech & drummer Sam Creason. Contrasterend is de rustige country blues ”You Can Make It If You Try”. ”Wish Me Well” van L.C. Fraser aka Memphis Slim werd door Parker omgeturnd tot een shuffle met een stuwende groove. Met ”Hey Lawdy Mama” gaat het tempo omhoog. In het nummer van Long “Cleece” Reed zijn er enkele knappe gitaartussenkomsten. In ”Sometimes I Wonder” valt de backbeat up en de pittige reacties van de blazers. De korte R&B song” (Ooh Wee Baby) That’s The Way You Make Me Feel” opent met een brass fanfare en enkele dames die Parker’s knappe zang backen. Ray Charles’ ”Come Back, Baby” is een zwoele nachtelijke rustige backbeat blues, met een snijdende gitaar en op de shuffle ”Just Like A Fish” gaan de blazers opnieuw voluit. Percey Mayfield’s ”Baby, Please” is een slow blues, in ”You Ain’t Got No Heart” zijn de blazers belangrijk en de afsluiter ”Cracked Up Over You” tenslotte, is een dansbaar R&B nummer.

 

HONEY-DRIPPIN’ BLUES [1969] (Mercury Records)

In 1968 werd Parker doorgeschoven naar Blue Rock, dat geleid werd door producer Jack Daniels. Parker’s eerste opnames voor het label met producer Heuy P. Meaux flopten. ‘Honey-Drippin’ Blues’ werd in 1969 uitgebracht. Het verzamelt enkele van de singles die Parker na ‘Like It Is' opnam. Het album opent met ”Easy Lovin’”,  een nummer van Jesse Stone (de schrijver van o.a. “Shake Rattle & Roll” en “Flip, Flop & Fly”), die door sommigen de architect van de R&R wordt genoemd. ”I’m So Satisfied” opent met brass en dobbelt daarna rustig verder. ”You Can’t Keep A Good Woman Down” is een elegante soul ballade van Barry Despenza en Carl Wolfolk, twee songwriters uit Chicago, die ook al voor Tyrone Davis schreven. Het rustige ”You’re The One” dompelt je in een nachtelijke sfeer. Parker’s uitstekende zang, wordt hier geaccentueerd door de blazers. Lowell Fumson’s bluesy “Reconsider Baby” kreeg van Parker een eigen draai, met blazers en bluesy gitaren. Ciff en broer Edward Thomas schreven samen met Bob McRee ”Lover To Friend”. Het is een nummer dat op sleeptouw genomen wordt door de ritme sectie en dat het verhaal van een gefrustreerde man bezingt. ”Your Bag Is Bringing Me Down” is een slow blues van Doug Sahm en in ”Ain’t Gon’ Be No Cutting Aloose” valt de sax solo op. ”Lovin’ Man On Your Hands” is het tweede Doug Sahm nummer. Het is een energiek soul nummer, met opnieuw veel brass. Let op de gebruikelijke schreeuw van Parker en de backings door The Earthettes (Irma Routen, Joyce Dunn & Shalimar Samuelson), die ook op ”Your Love’s All Over Me” van  de partij zijn. Het bluesy ”What A Fool I Was” was een top tien R&B hit van Percy Mayfield en met ”I Got Money” wordt het opnieuw levendiger. De afsluiter ”It Must Be Love” is een gospelachtige ballade, die door het orgel en de trompet gedragen wordt.

In 1970 tekende Parker opnieuw bij een ander label, Capitol Records en, bracht hij de R&B funky single “The Outside Man” uit. Daarna volgden nog twee Beatles’ covers “Lady Madonna” en “Tomorrow Never Knows” (de afsluiter van hun zevende album ‘Revolver’ [1966]. Zoals steeds is het nummer toegeschreven aan het duo Lennon/McCartney, hoewel het bijna volledig door Lennon geschreven is. Met zijn oosterse invloeden, dronecomposities, het gebruik van tape loops en hallucinante sfeer staat het nummer bekend als een van de meest vernieuwende nummers in de popmuziek). 

In 1971 werd Parker opgenomen met een hersentumor. Hij stierf op de operatietafel. Voor zijn opname in het ziekenhuis, werkte hij met producer Sonny Lester aan een nieuw solo album ‘You Don’t Have To Be Black To Love the Blues’, een album dat in 1971 door Groove Merchant postuum uitgebracht werd. Junior Parker was als artiest op de éérste plaats een geweldig zanger, met een unieke stem, die bij de meesten goed in de oren lag. Parker zei over zichzelf:

“ I’m a performer, not an exhibitionist…”

“ When I sing, I don’t have to fall on my face.
I just give out what I feel from inside… “

Junior Parker zal ons bijblijven als een blues artiest uit de jaren ’50, die ook durfde te experimenteren door andere genres als soul en funk in zijn muziek te verweven, zonder naar de fans toe, al te grote risico’s te nemen. Of hij het succes behaalde dat hij zo beoogde, durf ik in twijfel te trekken. Beide albums in deze BGO release, vielen tussen wal en schip, omdat ze te bluesy en/of te soul waren om soul en/of blues liefhebbers echt aan te spreken. Echter, volgens kenners zijn de originele vinyl opnames “hard-to-find” items, die als “klassiekers” omschreven worden.

“ Two overlooked gems in the musical legency of Herman Parker Jr. … ”

Eric Schuurmans

 

‘LIKE IT IS’ [1967]
Album track list:
1”Country Girl” 2”You Can Make It If You Try” [T. Jarrett] – 3”Wish Me Well” [L.C. Fraser] -  4”Hey Lawdy Mama” [C. Reed] – 5”Sometimes I Wonder” [J. Parker]– 6”(Ooh Wee Baby) That’s The Way You Make Me Feel” [B. Robinson] – 7”Come Back, Baby” [Ray Charles] – 8”Just Like A Fish” [Percy Woods] – 9”Baby, Please” [P. Mayfield] – 10”You Ain’t Got No Heart” [D. Greer] – 11”Cracked Up Over You” [D. Bryant/J. Coogh/R. Harris ] – Music/Lyrics J. Parker, and/or as [noted] ℗ 1967 – Producer: Bobby Robinson

Album Line-up:
Junior Parker: vocals
&  All Star Memphis band (no musicians were credited on the original LP…)
Volgens www.souldetective: Gene “Bowlegs” Miller (trumpet), Willie Mitchell (trumpet), Fred Ford (tenor sax), Jimmy Mitchell (baritone sax), Bobby Emmons (organ), Joe Hall (piano), ReggieYoung (guitar), Tommy Cogbill (guitar), Mike Leech (bass) & Sam Creason (drums).

‘HONEY-DRIPPIN’ BLUES’ [1969]
Album track list:
1”Easy Lovin’” [J. Stone] – 2”I’m So Satisfied” [M. Dollison] - 3”You Can’t Keep A Good Woman Down” [B. Despenza/C. Wolfolk/R. Hampton] - 4”You’re The One” [A. Smith] - 5“Reconsider Baby” [L. Fulson] - 6”Lover To Friend” [B McRee/C. Thomas/E. Thomas] - 7”Your Bag Is Bringing Me Down” [D. Sahm] - 8”Ain’t Gon’ Be No Cutting Aloose” [J. Daniels/J. Moore/R. Marks] - 9”Lovin’ Man On Your Hands” [D. Sahm] - 10”Your Love’s All Over Me” [B. McRee/C. Thomas/E. Thomas] - 11”What A Fool I Was” [P. Mayfield] - 12”I Got Money” [B. McRee/C. Thomas/E. Thomas] - 13”It Must Be Love” [B. McRee/J. Puckett] – Music/Lyrics as [noted] ℗ 1969 – Producer: ? (not listed on the label copy)

Album Line-up:
Junior Parker: vocals
&  ? (no musicians were credited on the original LP…)

 

Discography Junior Parker (Original LP releases):
Blues Consolidated [1958] (Duke DLP-72)
Track listing: Side A by Little Junior Parker: "Next Time You See Me"; "Mother-in-Law Blues"; "Barefoot Rock"; "That's Alright"; "Wondering"; "Sitting and Thinking"; Side B by Bobby Blue Bland: "It's My Life, Baby"; "I Smell Trouble"; "Farther Up the Road"; "Sometime Tomorrow"; "You Got Me (Where You Want Me)"; "Loan a Helping Hand"
Driving Wheel [1962] (Duke DLP-76)
Track listing: "Driving Wheel"; "I Need Love So Bad"; "Foxy Devil"; "Someone Broke This Heart of Mine"; "How Long Can This Go On"; "Yonders Wall"; "Annie Get Your Yo-Yo"; "Tin Pan Alley"; "Someone Somewhere"; "Seven Days"; "The Tables Have Turned"; "Sweet Talking Woman"
The Best of Junior Parker [1967] (Duke DLP-83)
Track listing: "Next Time You See Me"; "Mother-in-Law Blues"; "Peaches"; "Sweet Home Chicago"; "That's Alright"; "Five Long Years"; "Driving Wheel"; "Stand by Me"; "Yonders Wall"; "Annie Get Your Yo-Yo"; "The Things I Used to Do"; "Goodbye Little Girl"
Like It Is [1967] (Mercury SR 61101); also issued as Baby Please [1967] (Wing SRW-16401)
Honey-Drippin' Blues [1969] (Blue Rock SRB-64004)
Little Jr. Parker: Blues Man [1969] (Minit 24024)
Track listing: "Worried Life Blues"; "Let the Good Times Roll"; "Every Night and Every Day"; "Drivin' Wheel"; "I Just Got to Know"; "Next Time You See Me"; "Get Away Blues"; "How Long Can This Go On"; "In the Dark"; "I Found a Good Thing"
Jimmy McGriff/Junior Parker (AKA Chicken Fried Soul) [1971] (United Artists UAS-5597)
Track listing: "Don't Throw Your Love on Me So Strong"; "Pretty Baby"; "I Need Love So Bad"; "Baby Please Don't Go"; "Five Long Years"; "No-One Knows (What Goes On When the Door Is Closed)"; "Don't Let the Sun Catch You Cryin'"
You Don't Have to Be Black to Love the Blues [1971] (Groove Merchant GM-502)
Track listing: "Five Years Long"; "Tin Pan Alley"; "Blue Shadows Falling"; "That's Alright"; "Way Back Home"; "I Need Love So Bad"; "Look on Yonders Wall"; "Man or Mouse"; "Sweet Home Chicago"; "I Like Your Smile" [= "I Like Your Style"]
Love Ain't Nothin' but a Business Goin' On [1971] (Groove Merchant GM-513); note: this is a reissue of The Outside Man, 1970 (Capitol ST-564)
Track listing: "The Outside Man"; "Darling Depend on Me"; "Taxman"; "Love Ain't Nothin' but a Business Goin' On"; "River's Invitation"; "I Wonder Where Our Love Has Gone"; "Just to Hold My Hand"; "You Know I Love You"; "Lady Madonna"; "Tomorrow Never Knows"
Good Things Don't Happen Every Day (with Jimmy McGriff) [1972] (Groove Merchant GM-2205); also issued as Jimmy McGriff with Junior Parker [1972] (United Artists UAS-6814); note: this is a reissue of The Dudes Doin' Business, 1970 (Capitol ST-569)
Track listing: "Drownin' on Dry Land"; "Good Things Don't Happen Every Day"; "Ain't That a Shame"; "A Losing Battle"; "It Ain't What'cha Got"; "In the Heat of the Night"; "Workin'"; "Oh! Darling"; "The Inner Light"
I Tell Stories Sad and True, I Sing the Blues and Play Harmonica Too, It Is Very Funky [1972] (United Artists UAS-6823)
Track listing: "Funny How Time Slips Away"; "Going Down Slow"; "Stranger in My Own Home Town"; "Hard Luck Blues"; "No-One Knows (What Goes On When the Door Is Closed)"; "I'd Rather Drink Muddy Water"; "My Jug and I (Got Up This Morning)"; "I Done Got Over It"; "The Things I Used To Do"
Sometimes Tomorrow My Broken Heart Will Die [1973] (ABC-Bluesway BLS-6066)
Track listing: "My Love Is Real"; "I'm Gonna Take a Chance"; "If You Can't Take It (You Sure Can't Make It)"; "What Kind of Love"; "It Ain't Like That No More"; "Goodbye Little Girl"; "Today I Sing the Blues"; "I'm Gonna Stop"; "What People Say About Love"; "Little Old Lover—Me"
The ABC Collection [1976] (ABC Records AC-30010); compilation of Duke singles
Track listing: "Sometimes"; "I'm Holding On"; "Stranded"; "Dangerous Woman"; "You're on My Mind"; "I'll Forget About You"; "In the Dark"; "It's a Pity"; "Last Night"; "Strange Things Happening"; "Jivin' Woman"; "Cryin' for My Baby"; "These Kinds of Blues, Part 1"; "These Kinds of Blues, Part 2"; "Man or Mouse"; "Get Away Blues"

 

Artiest info
Website  
 

Label: BGO Records