SUSAN KANE – MOSTLY FINE

“So Long” in 2004, “Highway Bouquet” in 2008 en “A World Child” in 2013: dat was de gekende discografie van de New Yorkse zangeres en songschrijfster Susan Kane. Wie dacht dat we na vier jaar stilte niets meer van haar zouden gaan horen, die zat goed fout. Want hier ligt haar nieuwste plaat “Mostly Fine” al een aantal keren rondjes te draaien in de cd-speler, allemaal om jullie er zo goed mogelijk over te informeren en warm te maken voor de aanschaf van dit voortreffelijke nieuwe album van deze dame.

Deze plaat bevat tien songs waarvan Susan Kane er zelf zeven heeft gecomponeerd. De liedjes die ze mooi en respectvol covert zijn “A Man Of Much Merit” uit de cd “Ghosts Before Breakfast” van Rob Morsberger, naast twee door Robert Hunter en Jerry Garcia gecomponeerde songs van ‘The Grateful Dead’: “Brown Eyed Women” uit hun album “Europe ‘72” en “Comes A Time” uit het in Frankfurt opgenomen dubbele live album “Hundred Year Hall” dat in 1995 net na het overlijden van Jerry Garcia op de markt verscheen. Op haar vorige plaat “A World Child” coverde ze trouwens ook al 2 songs die geschreven werden door haar inspiratoren Garcia en Hunter.

De eigen composities van Susan Kane zijn echter eveneens meer dan de moeite waard. Het zijn warme Americana-liedjes waarin ze oprechte emoties uitstraalt en de luisteraar van begin tot einde weet te boeien. Openingsnummer “Jacksonville” is een potentiële klassieker in het genre en ook “Love Can Die” (zie live uitvoering op video) of het schitterende “Away” zouden wel eens opgepikt kunnen worden door iemand als Emmylou Harris voor een coverversie op één van haar volgende albums.

Dan moeten we het in een aparte alinea ook even hebben over de honky tonk countryballad “Worn Out Lines” die Susan Kane hier in een prachtig duet brengt met folkzanger en songschrijver Fred Gillen Jr. in wiens ‘Woody’s House’-studio in Croton, New York dit volledige album trouwens door producer en bassist Jeff Eyrich werd opgenomen.

De twee emotievolle ballads “Crying Babies” en vooral het door cello gedramatiseerde “The Veery” zullen ook u bij de keel grijpen en misschien wel definitief overtuigen om dit album van Susan Kane aan te schaffen. Neem van ons maar aan dat u daar geen spijt zal van hebben, want dit is niet “Mostly Fine” maar gewoon altijd piekfijn werk.

(valsam)
“Susan Kane should soon get international fame as a singer and a songwriter of emotionally covered Americana tunes that will deeply touch you. Her merely acoustic 4th record ‘Mostly Fine’ should quickly be renamed to ‘Always Fine’. It contains newly penned songs that deserve to be covered by true country legends like Emmylou Harris, Linda Ronstadt or Gillian Welch.“ – www.rootstime.be

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Info: Hemifran

video