SAM BAKER – LAND OF DOUBT

De Texaanse singer-songwriter is een fenomeen. Iedereen die zijn uniek werk als singer-songwriter kent en hem ooit met verbazing zijn levensverhaal heeft horen vertellen als overlever van een aanslag door de terroristen van Het Lichtend Pad op een trein in Peru, is hier moeiteloos van overtuigd. Ondanks dat Sam hier zelf zwaar gehavend uitkwam, vocht hij moedig terug. Omwille van een handblessure leerde hij opnieuw linkshandig gitaar spelen en nam zo de draad als singer-songwriter succesvol terug op.

Zijn vorige, schitterende album “Say Grace”, werd door Rolling Stone magazine, verdiend uitgeroepen tot één van de tien beste countryalbums van 2013. Vier jaar later nagelt hij ons opnieuw aan de grond met zijn vijfde album, “Land Of Doubt”, waar hij nieuwe muzikale wegen bewandelt en instrumentaal meer richting roots en Americana uitgaat, en hij de akoestische gitaar afwisselt met spaarzame en sfeervol geplaatste elektrische gitaaraccenten. Hij wordt hierbij bovendien nog geruggensteund door de jazz trompet van Don Mitchell, de strijkers van David Henry en Eamon Mcloughin en de elektrische gitaar van Will Kimbourough, die we kennen van bij Rodney Crowell en Tod Snider. Op “Land Of Doubt” mag je genieten van tien vocaal ondersteunde songs en vijf cinematografische instrumentals, die perfect ingelijst worden door producer Neilson Hubbard in Nashville.

Op “Land Of Doubt” blijft de gepatenteerde formule, van minder is dikwijls meer, die Sam Baker zowel instrumentaal als tekstueel zo diep rakend maken, ongeschonden. Maar er is meer. Sommige songs zijn rijkelijk gearrangeerd en dit in een combinatie van diverse instrumenten tegelijk, zoals piano, trompet, cello, viool, elektrische gitaar en aangepaste percussie, maar toch weet men de subtiliteit te bewaren en staat alles in dienst van de sfeer die in de song geladen wordt. Het credo van deze plaat voor Sam Baker was dan ook een uiterst beeldrijk gevoel scheppen van echt cinematografische, met spanning geladen songs, waarin alle vijf instrumentals uitblinken, afgewisseld met spaarzaam geïnstrumenteerde, emotionele nummers, wiens schoonheid door subtiliteit nog naar een hogere dimensie reiken. Deze opdracht is dermate geslaagd, dat de songs letterlijk hand in hand gaan, met mooie instrumentale intermezzo´s als mijmerend rustpunt.

Het is niet enkel in de instrumentals dat de juiste sfeer wordt geschept door de perfecte keuze en subtiele balans van de instrumenten. De opener “Summer Wind” snijdt door je ziel met de combinatie van Sam’s raspende, fluisterende stem, een zweverig orgeltje en een desolate gitaartokkel. Ook het tedere “Love Is Patient” heeft niet meer nodig dan enkele treffende woorden, die samen met de rijke, maar spaarzame instrumentale vereniging van een broeierige elektrische gitaar, druppelende piano, romantische strijkers, een ritselende snaredrum en een pedal steel, je hart doen smelten. In het boze “Leave” laat Sam dan weer zijn teleurstelling doorklinken in de blazers van Dan Mitchell, terwijl deze met trompetdemper in “Say The Right Words” het droeve afscheid van een getrouwde dochter aan haar ouders nog hartverscheurender maakt. Het met krachtige gitaar en ritmesectie opgeluisterde “The Feast Of St. Valentine” straalt dan weer een warme, opwekkende gloed uit en diens samen met Mary Gauthier geschreven opvolger “Moses In The Reeds” mag uitgeroepen worden tot vrolijke meezinger van het album, met een grappige, aanstekelijke tekst en heerlijke slidegitaar. De hartenbreker van het album is het op een eenzame pianotokkel zwevende “Peace Out”, waar Sam dromerig droef en langzaam lijdend, afscheid neemt van een vriendin.

Als je denkt dat Sam Baker na veertien nummers zijn belangrijkste troeven heeft uitgespeeld, schudt hij echter nog het titelnummer “Land Of Doubt” uit de mouw, een spookie, dreigende song à la Tom Waits, met vibrerende gitaren en kletterende percussie, waar Sam zijn bijna spoken word lyrics als een bezwerend mantra over ieders hoofd laat neerdalen.

Met zijn nieuwe release, “Land Of Doubt” heeft Sam Baker niet enkel zichzelf overtroffen, maar zichzelf heruit gevonden. De inbreng van elektrische gitaar, strijkers, blazers en de geniale mix van Neilson Hubbard, geven aan dit album niet enkel een buitengewone, extra dimensie, maar een absolute meerwaarde en een aangename variatie op Sam’s gekende en hooggewaardeerde stijl. Sam Baker’s vorige albums scheerden al heel hoge toppen in de muziekpers, maar “Land Of Doubt” doet hier nog een schepje bovenop. Deze fascinerende plaat is simpelweg top of the bill in zijn genre.

Yvo Zels

 

 

Artiest info
Website