REMY VAN KESTEREN - TOMORROW EYES

Dit is het derde album van harpist Remy, zijn eerste voor Deutsche Grammophon en het betekent ook een doorbraak in zijn oeuvre, waar hij op eerdere cd’s klassieke stukken vertolkte is er hier ook sprake van uitstapjes richting andere muziek zoals pop, minimal Music en improvisatie. Die richting wil hij ook definitief inslaan, muziek waarin hij zelf centraal staat en niet de componist. Een nieuw hoofdstuk in zijn stormachtige carrière, na zijn afronding van zijn studie aan het Utrechts Conservatorium in 2010 studeerde hij bij Isabelle Moretti in Parijs en in 2012 behaalde hij zijn master diploma “summa cum laude”aan het conservatorium in Amsterdam. Hij grossiert ook in prijzen, de USA International Harp Competition (2013), de Nederlandse Muziekprijs (2016), de Grachtenfestivalprijs (2013) en het Prinses Christina Concours (2013). Remy (1989) heeft zo zijn eigen ideeën over de muzikale rol van de harp , zo trad hij ook als enige klassieke solist op naast bekende popartiesten en kreeg hij eind 2012 500.000 mensen muisstil tijdens de 32 concerten van Night of the Proms met o.a. ‘Die Moldau”van Smetana. De harp wordt vaak geassocieerd met romantiek, lieflijkheid en ook zoetheid, maar de harp kan ook jazzy, rockend en heavy klinken, het spel van Remy is er het levende voorbeeld van.

Het nieuwe album van Remy vormt een mooie staalkaart van zijn zienswijze op de muziek, het bevat composities van Martin Fondse, Nils Frahm, Frederico Mompou, Manuel de Falla en van hemzelf. Een breed scala en als zodanig ook een afspiegeling van Remy’s muzikale smaak, in zijn iTunes collectie varieert de muziek van Stravinsky, Shostakovich via Oi Va Voi, Elbow en Chet Baker tot Snarky Puppy en Stevie Wonder. Componist/pianist Martin Fondse speelde een belangrijke rol in de totstandkoming van “Tomorrow Eyes”, als inspiratie bron, muzikale mentor en vooral partner in crime. Het openingsnummer “Maria” geschreven door Fondse was oorspronkelijk bedoeld voor piano, strijkkwartet en mezzo sopraan, met Remy op harp en Martin Fondse op Hammondorgel krijgt het nummer een geheel eigen kleur. Onderkoeld en sereen harpspel waaraan de Hammond de nodige diepgang verleent. Dezelfde melodie komt terug in het titelnummer “Tomorrow Eyes”, dit keer echter met ontroerende zang van Michael Prins, zijn falset geeft de tekst van Remy de juiste expressie. Het nummer “Hammers” is geschreven door de Berlijnse pianist/componist Nils Frahm, Remy ontmoette hem nadat Nils een concert had gegeven voor een enthousiast jeugdig publiek in poptempel Paradiso, Frahm’s werk heeft veel raakvlakken met Minimal Music en dat is goed terug te horen in de hypnotiserende versie van het nummer door Remy. “Leviathan”ontstond tijdens de vele jamsessies die Remy had met saxofonist Ties Mellema, het stuk is geïnspireerd op Musica Callada van Frederico Mompou (1893-1987) maar gaat al snel helemaal zijn eigen weg, Ties is hier te horen op baritonsax, en Joost Kroon op slagwerk. “ Aerial” ontstond tijdens een vlucht boven de Italiaanse Alpen, vier harpen zijn hier gemixed, het resultaat is betoverend, minimal music , ja en nee, er zit toch een duidelijke spanningsboog in. Frederico Mompou schreef “Angelico”, Remy leerde diens werk kennen door zijn samenwerking met Hans van Manen voor het Nationaal Ballet. Verstilde klanken kleuren dit nummer. “When the leaves turn” is een samenwerking tussen Remy, Ties Mellema, Leticia Moreno (vln), Joost Kroon (drs) en Eric Vloeimans (tpt), een prachtig nummer met verwijzingen naar Mali door de Afrikaanse drums van Kroon en ook richting jazz door de melodische lijnen van meester trompettist Eric Vloeimans. “Nana” is een prachtig voorbeeld van beklijvende volksmuziek, geschreven door Manuel de Falla (1876-1946) en met een glansrol voor violiste Leticia Moreno. “Franck” ontstond tijdens een repetitie met zijn vorige band Trio42, voor de lol voegde Remy een swingend ritme toe aan het Belgisch Pianotrio van César Franck en het idee bleef hangen en dit is het swingende resultaat. Het nummer “Ties” is natuurlijk gewijd aan saxofonist Ties Mellema, bij hem werd in de zomer van 2015 lymphoma geconstateerd, een kanker die vroeg om de nodige chemo therapie. Om aan de opnamen voor deze cd te kunnen meedoen verschoof Ties zijn therapie tot een week nadien. Martin Fondse schreef dit nummer dat terecht zijn plaats heeft verdiend op deze schijf. Ties heeft inmiddels zijn therapie afgerond. Een van de ontroerendste nummers is “Refugee”, ontsproten aan een improvisatie van Remy met Eric Vloeimans, het nam vaste vormen aan na een langdurig gesprek met een Afghaanse taxi chauffeur in Londen. We mogen dankbaar zijn voor de verkeersopstopping indertijd, want het nummer staat garant voor kippenvel ! Hierna volgt er nog een verborgen nummer van dezelfde kwaliteit.

Tijdens een gesprek met Remy na zijn benefietconcert voor de Stichting Leergeld Hilversum Wijdemeren discussieerde wij over het etiket dat er op zijn nieuwe muziek geplakt zou moeten worden. Jazz was te beperkt, het dekte niet de hele lading, mijn voorstel is mij ontschoten. Maar ongeacht het etiket, dit is een verplichte aanschaf welke muzieksoort je ook prefereert.

Remy van Kesteren (harp), Martin Fondse (keyboards), Ties Mellema (baritonsax), Leticia Moreno (viool), Joost Kroon (drums), Michael Prins (vocals), Eric Vloeimans (trompet).

Jan van Leersum.

 


Artiest info
Website  
 

Label : DGG

video