GUNTER HAMPEL - BOUNCE Live at Theater Gütersloh

Muziek is een tijdloze kracht, een constante eb en vloed, een gestage zee van geluid. Zowel betrouwbaar alsmede onvoorspelbaar is er nauwelijks iemand te vinden die de eeuwig veranderende en zich ontwikkelende aard van muziek zó gestalte geeft als Günter Hampel, zeker wat betreft de jazz in zijn vrijere vormen. Hampel (31/8/1937) liep al tegen de 80 ten tijde van deze live-opnamen van het concert in Theater Gütersloh op 17 juni 2017, een optreden in de reeks European Jazz Legends, hij speelt hier basklarinet, vibrafoon, fluit en saxofoon en leverde alle composities. “It is important to never stop learning, to stay curious. And that’s why the joy never left – and then you get to be so old doing this”, aldus Hampel in het gebruikelijke intervieuw aan het einde van de cd. (Götz Bühler).

Gunter begon in 1953 zijn eigen jazzcombo en werd in 1958 professioneel jazzmuzikant. “Hearplants”uit 1964 behoort tot één van de eerste pogingen tot een echte zelfstandige Europese jazzmuziek. Hij werkte samen met gelijkgestemde geesten als Arjen Gorter, Willem van Manen en Willem Breuker, maar ook met Amerikaanse solisten als Marion Brown, Jeanne Lee en Anthony Braxton. In 1969 verscheen “The 8th of july” een overtuigende synthese tussen Europese en Amerikaanse Free jazz. Sinds diezelfde datum leeft hij in New York, hij stichtte daar de Galaxy Dream Band die bijna 30 jaar heeft bestaan, hij en zijn toenmalige echtgenote, zangeres Jeanne Lee en klarinettist Perry Robinson vormden de muzikale spil. Zijn nimmer aflatende speurtocht naar nieuwe muzikale vormen en uitdagingen leidden o.a. tot het improvisatie Jazz-HipHop-Project Next Generation en de Gunter Hampel Music+Dance Improvisation Company. Hij begon zijn eigen platenlabel birth records waarop tot dusver meer dan 120 lp’s, cd’s, dvd’s etc. zijn uitgebracht.

Dit concert begint van achteruit, letterlijk dus want Gunter en zijn “Berlin-New York Quartet”, bestaand uit Johannes Scheiermacher op sax en fluit, Bernard Oezsevin op drums en dochter Cavana Lee-Hampel met een vocale bijdrage, komen spelend van achteren in polonaise de zaal binnenlopen op de tonen van “Kindred Spirits”een toepasselijke titel. Een aanstekelijk begin van het album dat dreigt de luisteraar op het verkeerde been te zetten, want in “New Waves/2004” is het onmiddellijk pure Free jazz, geen duidelijke melodielijnen, sax en klarinet die elkaar in de haren zitten en een geheel vrije vocalise van Cavana. Je waant je terug in de jaren ’70 toen de Free hoogtij vierde en men smalend sprak over piepknor muziek. Aan mij is dat wel besteed, ik was indertijd al een liefhebber van het geknor of kruiwagenmuziek zoals medefan Huib het altijd onder woorden brengt. Bij een diepgaande beluistering met open oren is er trouwens wel degelijk sprake van een duidelijk lijnenspel in de cohesie van de verschillende instrumenten, met name in het nummer “Godzilla” dat tederder overkomt dan de titel doet vermoeden.

“Smiling Energy” is een complete tour-de-force van meer dan 20 minuten met een hoofdrol voor Cavana, haar fraaie scatvocals en de keurig in toom gehouden kakafonie van Schleiermacher en Hampel zorgen voor spannende, opzwepende muziek. Cavana bewijst dat de appel nooit ver van de boom valt, haar moeder Jeanne was ook een buitengewoon vocaliste, wie kent er niet haar uitvoering van “Blasé” op de gelijknamige lp van Archie Shepp ! In het titelnummer is het van hetzelfde laken een pak, hier is er een duel tussen alle protagonisten, stem, sax, klarinet en drums, waarbij Hampel geluiden uit zijn instrument weet te krijgen die doen denken aan een varkensslachterij. Maar alle gekheid op een stokje, dit is alweer een prima aflevering in de thans uit 13 delen bestaande serie european jazz legends, echter niet geschikt voor liefhebbers van makkelijk mee te neuriënde melodieën of vingerknippende swing, dit is andere koek, het verschil tussen McDonalds en Haute-Cuisine (grapje)!

Jan van Leersum

Artiest info
Website  
 

Label : Intuition
Distr. : New Arts Int.