MARTIN CARR – NEW SHAPES OF LIFE

Je moet al goed thuis zijn in de muziekwereld om de naam van Martin Carr te herkennen. Toch is deze Schotse muzikant al bijna dertig jaar actief in de muziek als belangrijkste songschrijver en als leadgitarist van de inmiddels ter ziele gegane Britse formatie ‘The Boo Radleys’. Nadat die band er de brui aan gaf in 1999, begon Martin Carr schuchter aan een solocarrière met als eerste plaat “Fingertip Saint Sessions Vol. 1” in augustus 2000. Daarna volgden op regelmatige basis nieuwe albums waarvan “The Breaks” in 2014 de laatste release was.

Nu komt er eind oktober een nieuwe plaat van Martin Carr op de markt onder de titel “New Shapes Of Life”. Het amper een half uur durende schijfje bevat acht nieuwe liedjes van zijn hand, songs die hij in zijn ‘home studio’ in Cardiff heeft gecomponeerd. Hij wou in de eerste plaats goede verhalen in zijn songteksten vertellen en pas daarna bijpassende muziek opnemen.

De muzikale invloeden die hem bij de creatie van dit album hebben geholpen zijn de soulmuziek van Philadelphia en de ‘Motown’-platen, naast het oeuvre van zijn vorig jaar overleden idool David Bowie. Zelf beweert Martin Carr dat deze acht nummers recht uit het hart komen en een realistisch beeld van zijn persoonlijkheid en van zijn gedachten schetsen.

De albumtiteltrack “New Shape Of Life” is ook de eerste song die we te horen krijgen, gevolgd door het rocknummer “Damocles”, vernoemd naar het zwaard dat hem in de laatste jaren vaker dan gewenst boven het hoofd heeft gehangen. In “The Main Man” horen we fragmenten uit de orkestratie die David Bowie ook vaak aanwendde in zijn soms mysterieus klinkende nummers.

De eerste single uit dit album is de song “Future Reflections” die we voor u op bijgaande video ter kennismaking hebben meegegeven. Het lied wordt door een zeer sober pianospel ondersteund en accentueert daardoor nog meer de aandacht voor de bijhorende songtekst. Zijn nogal verwarrende laatste jaren vormen het thema van de song “A Mess Of Everything” die het poppy nummer “Three Studies Of The Male Back” vooraf gaat.

Daarna krijgen we met “The Van” opnieuw een muzikaal sterk aan Bowie herinnerende track en het laatste nummer op deze cd kreeg de erg toepasselijke titel “The Last Song”. Ons enige puntje van kritiek op dit nieuwe album van Martin Carr is dat de plaat met zijn acht songs en amper een half uurtje speeltijd te kort is. Maar als hij niet in staat was om nog meer liedjes te schrijven waarvan hij zelf vond dat ze een plaats op dit album moesten krijgen, dan zullen wij ons maar nederig bij deze beslissing van Martin Carr moeten neerleggen.

(valsam)

 



Artiest info
Website  
 

Label: Tapete Records
Info: Sonic RendezVous

video