THE ULTIMATE GUIDE TO WELSH FOLK MUSIC -VARIOUS ARTISTS

Ik blijf het maar herhalen: ze zijn echt goed bezig, daar bij ARC Music: naast hun reeks CD/DVD rond het werk van Deben Bhattacharia en hun recente nieuwe fadocompilatie, rond “The Next Generatian Queens of Fado”, is er nu een ronduit fantastische dubbele verzamelplaat, waarop in totaal 48 (!!!) songs uit het land met de taal zonder klinkers bijeengebracht worden. Dat is trouwens de enige ontbrekende schakel in de “ultimate guide”-reeks rond het Verenigd Koninkrijk, aangezien Engeland, Ierland, en Schotland al hun compilatie kregen. Dat de compilatie onder curatele staat van Cerys Matthews, vind ik daarbij nog een extra troef: die dame was niet alleen één van de stichtende leden van de onderschatte band Catatonia, ze is ook als solo-artieste redelijk bekend en vooral: ze is een ongelooflijk straffe radiomaakster die via BBC Radio 4 hele fijne muziek op de wereld loslaat. Daarnaast zijn haar columns in het magazine Songlines zeer lezenswaard en stampte ze in 2014 ook nog een muziekfestival uit de grond: The Good Life Experience, waarop het buitenleven en de muziek aan elkaar gekoppeld worden. Die dame dus, die in 2014 Member of the British Empire werd vanwege haar verdiensten op cultureel vlak, kreeg dus de nobele taak in handen om toe te zien op de samenstelling van deze dubbele CD.

Dat die heel wat verrassingen zou bevatten liet zich, gezien de staat van dienst van Matthews én haar toegang tot allerlei bronnen, die voor de gewone mens onbereikbaar zijn, al wel een beetje raden. Natuurlijk zijn er vertrouwde namen: Catrin Finch & Seckou Keita zijn er (met “Ceffylau”),de grote Chris Jones tekent present (met “Ffarwel i blwy Llangywer”), de Welshe Bob Dylan, alias Meic Stevens doet zijn grote hit “Y Brawd Houdini” en “Dic Penderin”, de jonkies van 9Bach leveren “ Pontypridd”, net als pioniersgroep “Plethyn, van wie “Marwnad yr Ehedydd” opgenomen is. Ook Gentle Good zijn er, net als de intussen bijna vergeten Mary Hopkin maar veel verder reikt althans mijn kennis niet. Nochtans ontdekte ik bij de beluistering van deze ruim 2,5 uur muziek een aantal nummers, die ik wel kende, zonder te weten hoe ze getiteld zijn of wie de vertolkers zijn. Dat effect is bij verzamelplaten altijd plezant: dergelijke compilaties hebben immers de bijzonder aangename nevenopdracht de luisteraar tot opzoekingswerk aan te zetten en hem op zoek te laten gaan naar méér van de artiesten die hem bevallen. Voor de portemonnee is dat natuurlijk een kleine ramp, maar hey! : een mens moet iéts over hebben voor zijn hobby toch?

Op dat punt is deze dubbelaar een kleine ramp: mijn lijstje met “uit te zoeken platen” is met zo’n 20 stuks aangelengd. Dat heeft natuurlijk te maken met mijn interesse voor folkmuziek in het algemeen, maar voor de harp in het bijzonder. En laat nu net daarrond nogal wat heerlijke voorbeelden op deze dubbelaar staan. Zo is er Robin Huw Bowen, naast de koningin van het instrument, Nansi Richards en haar leerlingen Llio Rhydderich en het duo Ar Log, die absoluut nader onderzoek verdienen, wat ook geldt voor de traditionalisten van Crasdant, waar de al vermelde Robin Huw Bowen, deel van uitmaakt. Ik neem het Cerys Matthews absoluut niet kwalijk dat zij een track van zichzelf opnam, want haar song “Sosban Fach” behoort tot de hoogtepunten van de eerste CD, samen met The Hennesys, 10 Mewn Bws en de song “Mollannwn”, die in twee versies opgenomen is en naar veel, veel meer smaakt.

Op Cd 2 is de oogst al nauwelijks kleiner: die opent met een track van de man, die de bijnaam van “Cecil Sharp van Wales” kreeg: Meredydd Evans, een man, die zijn leven gewijd heeft aan het opsporen en opnemen en bewaren van een flink deel van de Welshe traditionele liederenschat en die Alan Lomax tot zijn vrienden mocht rekenen. Van het trio Plethyn is er “Marwnad yr Ehedydd”, dat recent nog door Robert Plant gebruikt werd op zijn “Lullabye and the Ceaseless Roar”-CD. Dat werd toen ingezongen door Julie Murphy en dat blijkt nu toch de zangeres te zijn van Fernhill, zeker. Die staan er ook op en wat blijkt nog meer? Cerys Matthews, speelde in die band fluit en ze stonden ooit op Brosella…Een ander Fernhil-lid was Cass Meurig, die de middeleeuwse gebogen lier bespeelt en hier in duo opgenomen is met Nial Cain.

Dat soort verrassingen, daar wordt een muziekminnende mens erg blij van. Als je leert dat Catrin Finch harp leerde spelen bij Elinor Bennet, die ook op CD2 staat, daar dient zo’n “ultimate guide” toch voor? Of voor de ultieme ontdekking: Tebot Piws… Nooit van gehoord, maar hun “Lleucu Llwyd” is zodanig onweerstaanbaar, dat ik hier absoluut meer wil van weten. En dat geldt ook voor Bendith, die indrukwekkende harmonieën produceren en voor Jamie Smith’s Mabon. U merkt het: deze heerlijke dubbelaar heeft (heel wenselijke) neveneffecten: naast de prettige prijs -een euro of 16- en honderdvijftig minuten luisterplezier, boeit dit kleinood uren lees- en turfwerk, zodat u dat gat in uw folkcultuur, net als ik, nu eindelijk eens kunt dichtfietsen.

(Dani Heyvaert)

Artiest info
Website  
 

label: ARC music