KRAKÓW STREET BAND - KRAKÓW STREET BAND

Het Poolse Krakau is bekend om de Nobelprijswinnaars die er verbleven, om zijn dichters, boekwinkels, literaire cafés en ook om zijn spontaan opflakkerende straatmuziek. Daar mag nu ook het collectief de ‘Kraków Street Band’ aan worden toegevoegd met negen muzikanten, die de kunst verstaan om vanuit de spirit en de buik te spelen en daarmee telkenmale een uitbundige sfeer weten te creëren. Naar verluidt maakten zij onlangs nog furore in Hell, Noorwegen, tijdens de European Blues Challenge, en afgaande op dit aanstekelijk album is dat volkomen te begrijpen. Niet alleen het spelplezier valt op, maar ook de wijze waarop zij een traditional als ‘Keep Your Hand On The Plow’ volledig naar hun temperament weten om te buigen. Het kostte het populaire groepje trouwens geen enkele moeite om de benodigde fondsen bijeen te brengen voor dit titelloze album dat zowel covers als eigen werk omsluit. Met instrumenten als gitaar, banjo, contrabas, ukelele, dobro, lapsteel, snaredrum, nog verrijkt met sax, trombone en trompet, slagen zij erin om moeiteloos van roots en country naar bluegrass en jazz te verspringen.

De muzikanten, tegelijk of ooit in andere projecten betrokken, spelen nog maar enkele jaren samen maar de chemie tussen hen komt volkomen naturel over. In 2014 riep een landelijk bluesmagazine hen trouwens uit tot de ontdekking van het jaar. Of zij nu een cover van Willie Dixon vertolken, zoals het bluesy ‘Built For Comfort’, hetzij Ray Charles’ ‘Hallelujah I Love Her So’ het enthousiasme zindert mee en maakt hun amicale straatmuziek onweerstaanbaar. Ook de klassieker ‘Don’t Let Me Be Misunderstood’ heeft ongetwijfeld veel publiek naar hen toe gelokt op dat marktplein in Kraków, waar zij vaak musiceren. De muzikanten reisden echter ook meermaals naar het buitenland en namen deel aan straatfestivals in o.m. Denemarken, Baskenland en Italië. Hun vitalistische muziek, aangevuurd door het blazerstrio, moet wellicht telkens als een magneet hebben gewerkt.

Krullenkop Lukasz Wisniewski is de zanger, maar ook de medemuzikanten vallen in, zoals op het spirituele ‘Save My Soul’. Gitarist en banjospeler Tomasz Kruk ontpopt zich tevens als songschrijver. Zijn melancholische ‘Way Down’, soulvol vertolkt, is alleszins een van onze favorieten, zoals ook ‘I Was Made For Loving You’, zwoel ingeleid en mee ingekleurd door een contrabas. Voeg daarbij nog het swingende ‘Flip, Flop & Fly’ en de ragtime ‘That’s A Plenty’ en het jeugdig ensemble slaagt erin om zowat van elk nummer een hoogtepunt te maken. In ‘I Like Pie, I Like Cake’ verweeft de band als in een straatparade feestelijke New Orleans ritmes. Het filosofische ‘Can’t Judge A Book’ en het versnellende ‘Hot Stuff’ injecteren zij met bluegrass werveling. Belgische festivalorganisatoren, die deze groep voor een toekomstige affiche zouden kunnen strikken, zijn verzekerd van een ambiance band buiten categorie. En er zullen allicht gastverblijven gevonden worden die hun deuren open zetten voor deze Poolse vrijbuiters tevens rasmuzikanten.

Marcie

 

 

 

Artiest info
Website  
 

video