LEFT HAND GEORGES & FRIENDS - BACK HOME

Duizendpoot ‘Left Hand’ Georges, muzikant, schilder, troubadour, busker en wereldreiziger combineert op zijn laatste album verfijnd poëtisch penseelwerk met sfeervolle songs met de warme gloed van een nog smeulend kampvuur. Of hij nu op een hoge berg zit, aan een rotsige beekkant of zich bezint over verdwenen huizen of een lege trein, steeds slaagt hij erin om met weinig woorden een beeld op te roepen of een landschap te schetsen dat in de herinnering blijft haken. De Limburgse kunstenaar, als Georges Veltjen geboren, vooraleer hij zijn artiestennaam L.H.G. aannam -, componeert bedrieglijk eenvoudige songs in de traditie van Woody Guthrie, Derroll Adams, Gerry Lockran, Wizz Jones en Geoff Muldaur, wat zijn songs alvast een zeker tijdloosheid meegeeft. Eenzelfde rusteloosheid plakt aan zijn ziel evenals de desolaatheid van de boeken van een John Steinbeck. Je ziet de wind als het ware struiken en stro door een spookstadje voortjagen. Ook lijken de songs bij de impressionistische kunstenaars aan te leunen omwille van het licht- en schaduwspel.

Samen met gitarist Yvon Steegmans schreef Georges Veltjen de songs, waarbij Steegmans soms gedempt met hem meezingt. Multi-instrumentalist Bert Peyffers is de derde man in het trio. Op het ritme van de gitaren, contrabas en af en toe de weerklank van een harmonica of mandoline voeren de songs je mee doorheen de imaginaire landschappen die de zanger bezingt en die hij zich nog herinnert. Het besef van vergankelijkheid, de onmogelijkheid om vast te houden, ontvankelijkheid voor schoonheid en liefde, al die stemmingen en sfeerbeelden reizen mee met de songwriter die van muziek en kunst creëren zijn levensdoel maakte. In 2012 bracht hij alzo het album ‘The Painter’ uit, terwijl zijn exposities in Portugal, waar hij jarenlang verbleef, de aandacht trokken van voorbijgangers en kunstliefhebbers. In deze ‘Back Home’ gaat echter alle aandacht naar de twaalf songs, die hij samen met zijn twee muziekmaten in mijmering opnieuw doorleeft. Bij ‘Rocks And Fishes’ kan je quasi zijn weerspiegeling in de schittering van het rivierwater zien. In het mijmerende ‘Walk Along The Beach’ is het alsof hij langs de vloedlijn wandelt met in gedachte de verloren geliefde.

Het merendeel van de intieme songs baadt in een nostalgische sfeer, waartoe de warme doorrookte stemkleur van Left Hand Georges bijdraagt, samen met de backingzang van Steegmans. Vooral het bluesy ‘4 Girls On The Way’ met een vleugje harmonica, het desolate ‘Far Away’ en het terugblikkende ‘The Empty Train’ stralen eenzelfde weemoed uit als deze die je ook in de songs van Leonard Cohen of Johnny Cash terugvindt. ‘Wrong’ waarschuwt voor een man met zeer slechte inborst en in ‘The Green House’ keert hij zich tegen politiek gewin en industriële destructieve krachten. In het reflectieve ‘Rambling Man’ is het alsof de zanger zichzelf herkent in de andere. De vluchtigheid van passanten, afscheid, het dolend bestaan, hopen en berusten, het zit allemaal verweven in de ongepolijste doodeerlijke songs met grote poëtische kracht zoals ongetwijfeld ook zijn schilderijen.

Marcie

Artiest info
Website  
 

Label: Marista