ALELA DIANE - CUSP

De uit Californië afkomstige Alela Diane is één van de vertegenwoordigsters van de ‘new-folk’. Haar kampvuurgospel is bijzonder en bezwerend, Alela’s intense, warme stem wordt ondersteund door simpel gitaarspel. Ze schrikt er niet voor terug om bepaalde tekstlijnen bijna als een mantra te herhalen, iets wat eigen is aan de gospelinvloeden die haar songs kleuren. Alela groeide op in de bergen van Nevada, in het hart van het Californische goudgebied, waar ook haar vriendin Joanna Newsom vandaan komt, maar Alela is iets toegankelijker om naar te luisteren.  Zoals haar vorig album nam ze nu ook haar vijfde soloalbum "Cusp" op terwijl ze in verwachting was van haar tweede dochter, en deze staat wederom vol van zachte folkliedjes met een emotioneel, hoopvol randje.

In 2006 maakte Alela met het album "The Pirate’s Gospel" een verpletterd debuut. Een plaat met kale liedjes die een zeldzaam desolate sfeer ademden. "To Be Still" uit 2009 was van hetzelfde laken een pak. In feite waren beide platen soloalbums van de zangeres, met spaarzame bijdragen van enkele andere muzikanten. Waar deze twee albums regelrechte odes aan eenvoud en schoonheid zijn waarin  Alela het oude Amerikaanse erfgoed laat herleven is haar derde album "Alela Diane & Wild Divine" uit 2011 daarentegen een echt groepsalbum geworden. De zangeres laat zich hier bijstaan door een heuse band met een ritmesectie. Door de wat rijkere begeleiding is de muziek van Alela Diane op deze plaat toegankelijker geworden, maar gewoon is deze nog altijd niet. De kracht van haar muziek schuilt vooral in haar warme stem, die zij veelvuldig laat overgaan in een aangename falset, en haar vertolking. Bezieling boven techniek, wat we ook kunnen zeggen over haar vierde album en zo veelgeprezen "About Farewell" (2013).

Hoewel "About Farewell" en haar nieuwste album kunnen worden omschreven als geboren uit liefde, is "Cusp" misschien liefde op zijn puurste en meest complexe manier. De koningin van de finger-picked gitaar leent haar stem op haar nieuwe album ‘Cusp’ aan nummers over de pieken en dalen van moederschap. De songs werden geschreven in een klein hutje in een door sneeuw omgeven landschap en opgenomen in Flora Playback, waar producer Peter M. Murray haar bijstond. Bijdragen zijn er van Ryan Francesconi (Joanna Newsom), Rob Burger (Iron & Wine), Peter Broderick, Heather Woods Broderick (Sharon Van Etten), Luke Ydstie (Blind Pilot) en Daniel Hunt (Neko Case). Drie weken lang speelde Diane in haar eentje bij het haardvuur  en installeerde ze zich aan de piano toen een gebroken duimnagel haar meesterlijke gitaarwerk bemoeilijkte.  Dus gelukkig stond er een piano in dit kleine huisje.

Zo ontstond "Cusp", een verzameling beschouwende liedjes die grotendeels rust op de zang en het pianospel van Diane. Haar teksten gaan allemaal over het ouderschap, met steeds een andere insteek. Door haar ervaring als tekstdichter, worden de regels die ze zo mooi zingt nergens te rooskleurig of te plat. En dat haar moederschap centraal staat hoor je onder meer op het meest aangrijpende nummer "Émigré", dat over de vluchtelingencrisis gaat. Zo zingt ze: "One by one the children have grown silent / From their mother’s arms, they float away / The roaring sea will wash our quiet bodies / Upon the foreign shore, but our souls will find a way". Het nummer gaat gepaard met een intieme videoclip met vertraagde beelden van Diane met haar dochter in haar handen. Mede door de strijkers Anna Fritz (cello) en Mirabai Peart (viool en viola) is dit het meest  indrukwekkende nummer.(Video kan u hieronder vinden).

Denk nu niet dat "Cusp" volledig gevuld is met kinderliedjes of odes aan de baby, want daar is Alela Diane de artiest niet naar. Deze collectie folksongs baadt in melancholische akkoorden en fijne arrangementen van erg goeie muzikanten, terwijl Diane haar vertragend zingen ten volle kan inzetten. Luister maar even naar de opener "Albatross", een pianoballad met fraaie strijkers, en het daaropvolgende, de folky ballad "The Threshold klinkt" zeer intiem gebracht met een belangrijke rol voor de fluit van Heather Woods Broderick tot de afsluitende warme pianoballad "Wild Ceaseless Song", de piano sluit steeds goed aan bij de strijkers van Ryan Francesconi. Die piano speelt dus op dit warm klinkend album waarlijk een hoofdrol, een album dat in veel opzichten voortborduurt op eerder werk, maar, mede dankzij die piano, ook net weer anders klinkt, en daarmee ook het beste album van deze eigenzinnige Alela is. Naar eigen zeggen probeert ze een taboe te doorbreken. Vrouwen moeten in de muziekindustrie namelijk voornamelijk sexy zijn. Voor openlijk mijmeren over baby’s en slaapgebrek is nauwelijks plaats. Met dit album bewijst Diane dat daar best meer aandacht voor mag komen.

 

 

Alela Diane speelt op 13 april in de Vooruit.

 

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: AllPoints Records
distr.: PIAS

video