MATHIAS EICK - RAVENSBURG

De Noorse trompettist Mathias Eick (1979) wordt al lange tijd gezien als een van de grote jazztalenten wereldwijd. Met alweer zijn vierde album voor het gerenommeerde ECM label lijkt hij dat helemaal waar te maken. Op zijn vorige album “Midwest” uit 2015 volgde hij zijn voorouders richting het hart van de Verenigde Staten. Tussen 1855 en 1925 emigreerden zo’n 800.000 Noren , een derde van de bevolking, naar de V.S.

Ook op dit album spelen persoonlijke ervaringen en familietradities een rol, ditmaal gecentreerd rond de Duitse stad Ravensburg waar zijn grootmoeder vandaan kwam. De instrumentatie is gelijk gebleven maar de namen van de bespelers zijn veranderd, alleen Helge Andreas Norbakken, drummer en percussionist is gebleven, hij was al aanwezig op Eick’s eerste albumvoor ECM “The Door” uit 2008. Er is een tweede drummer, Torstein Lofthus die ook actief is in de rockmuziek en hij speelde met Eick op “Skala” uit 2011 samen met pianist Andreas Ulvo en el. bassist Audun Erlien die ook op “Ravensburg” figureren. Nieuwkomer in de muziekwereld van Eick is violist Hakon Aase die een perfecte muzikale synthese aangaat met Eick’s trompet.

Verwacht hier geen knallend vuurwerk, melancholie, donkerte en ingetogenheid kenmerken de muziek van Eick en als zodanig past het helemaal in het door Manfred Eicher bedachte stramien van het ECM label. De titels van composities zoals “Family”,”Children”, “Friends”,”Parents” e.d. geven duidelijk aan dat het een zeer persoonlijk getinte weergave is van Mathias Eick’s wereld. Ondanks dat het over Mathias en zijn familie gaat komt het zo duidelijk over dat elke luisteraar er zijn eigen verhaal in kan vinden.

De meeste solo’s zijn voor de viool van Hakon Aase en de trompet van Mathias Eick die ook de componist was van alle nummers. De vier overige leden van het sextet hebben voornamelijk een begeleidende rol, behalve in het nummer “August” waarin pianist Andreas Ulvo een solo krijgt toebedeeld. Van het introverte openingsnummer “Family”met fraai gedragen spel van Aase en Eick tot en met de ontroerende epiloog “For my grandmothers” blijft deze cd boeien, een hoogtepunt is het titelnummer “Ravensburg” met vervreemdende percussie elementen en wonderschone trompetklanken. Minder goed bevalt mij het woordloos gezang met kopstem van Eick dat hij hier en daar laat horen, ik hoor hem liever op de trompet.

Jan van Leersum.


Artiest info
Website  
 

Label : ECM
Distr. : New Arts Int.

video