LYLAC - THE BUFFALO SPIRIT

Niet Wallonië of Brussel maar Californië inspireerde de academisch geschoolde zanger en multi-instrumentalist Amaury Massion tot de melodische en soms narratieve songs op zijn inmiddels derde album. Twee jaar geleden maakte hij overzees een maandenlange roadtrip doorheen Californië en trok hij langs de oceaan, door de canyons en legendarische landschappen die eveneens refereren naar muzikanten als Joni Mitchell of Carole King hetzij naar schrijvers als John Steinbeck en Henry Miller, die er zijn ‘Big Sur’ schreef. Af en toe hoorde hij er de echo’s van Indiaanse stammen, nu teruggedrongen in armoedige reservaten. Massions waarnemingen, stemmingen, sfeerbeelden en reflecties maken allen deel uit van de negen songs op dit eerlijk album waarin hij zich bezint over vergankelijkheid, ongelijkheid en de hoop op heropstanding. De rijke instrumentatie met een diversiteit aan percussies, gitaren, violen, cello en ook altfluit visualiseren als het ware het landschap dat herinnert aan een vervlogen tijd. Soms doen zijn songs haast filmisch aan en leunen zij aan bij de melancholie van de oude films van John Ford, bijvoorbeeld in het verzuchtende ‘What About Love’ als een zoektocht naar het beloofde land.

In de traditie van Jeff Buckley, Tim Hardin, Jim Croce en andere poëtische singer-songwriters laat Amaury, artiestennaam ‘Lylac’, zijn gedachten en herinneringen glijden over wat hem ontroert en wat hem langsheen de weg destijds trof met een alert oog voor geheiligde plekken, de geschiedenis en de pracht van een inmiddels bedreigde natuur. Dat maakt dat zijn overigens geëngageerde songs toch breekbaar en melancholisch overkomen. Het allereerste ‘Big Sur’ opent zich alzo in alle melodische vioolbegeleide weidsheid en wordt een magische plek voor bezinning. Het daaropvolgende gepassioneerde ‘The Buffalo Spirit’ met countryfeeling, waarin de geesten uit het verleden nog ronddwalen, komt over als een onderhuidse noodkreet, een protest tegen alle verniel- en hebzucht van het menselijke ras. Het dromerige ‘Goodbye’, met bugel, trompet en viool, heeft een trieste ondertoon, zoals een lichtinval de schaduwplekken kan overvloeien. Het daaropvolgende verkillend mooie ‘Whisper Of My Heart’, dat de broosheid van het leven benadrukt, doet dan weer haast klassiek aan, waarin gerouwd wordt om het verlies van de onschuld. ‘Always A Light’ met altfluit en een troostende cello houdt echter een belofte in voor betere tijden.

Afhankelijk van de stemmingswisselingen past zich ook de instrumentele begeleiding aan, met exotische percussie-instrumenten in ‘Not A Protest Song’ of in ‘What About Love’. Tabla, udu, drum en djembé weven een bevreemdend tapijt. De vioolarrangementen omlijsten dan weer de melancholie zoals in het desperate ‘Hasta Siempre’ in de Franse taal gezongen. Soms herinnert Amaury’s stemkleur ietwat aan deze van Alan Stivell, wanneer hij bijvoorbeeld in ‘Lo Lo Mai Springs’ de geesten oproept die zich in de waterlopen en bomen onrustig roeren. Celliste Merryl Havard, violist Benoit Leseure en percussionist Carlo Strazzante kleuren de spirituele en fysieke landschappen mee in, waar de zanger doorheen reist. En waar je de ademtocht van de oorspronkelijke bewoners van Amerika nog kan horen in de wind of in de golfslag van de oceaan. Sinds zijn debuutalbum ‘By A Tree’, uitgebracht in 2013, bewandelt de zanger een avontuurlijke weg die hem zowel toeleidt naar fictieve oorden in de geest als naar reële plaatsen en betreurde passages in de geschiedenis. En alles mooi verpakt met bijgevoegde tekstlyriek en foto-omlijsting.

Marcie

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: homerecords.be

video