LAURA VEIRS – THE LOOKOUT

Is er een passender manier om een succesvolle twintigjarige carrière als songwriter te vieren dan met de release van een nieuw album? Ik denk van niet. De uit Portland, Oregon opererende Laura Veirs zet met een knappe tiende release, “The Lookout”, haar loopbaan in de bloemetjes en voegt tegelijkertijd een nieuwe parel aan haar kroon. Na haar tussendoortje met “Case/Lang/Veirs” van twee jaar geleden, een samenwerking met collegae Neko Case en k.d. Lang, stelde Veirs ons geduld na "Warp & Weft" vijf jaar op de proef om vandaag met “The Lookout” een waardige opvolger onder haar eigen naam te lanceren.

Laura Veirs is als moeder van twee opgroeiende zonen zich maar al te bewust van de chaotische tijden waarin we leven. Samen met haar echtgenoot, de Grammy genomineerde producer en trouwe bondgenoot Tucker Martine , baren het groeiend racisme en de verdeeldheid onder de mensen sinds de laatste Amerikaanse verkiezingen hun grote zorgen. Voeg daaraan nog het verlies van enkele vrienden uit haar naaste omgeving toe en je zou voor minder uit je lood geslagen zijn. In zulk een klimaat sta je onvermijdelijk stil bij de vergankelijkheid en de schoonheid van de dingen en als je dan nog verantwoordelijk bent voor de opvoeding van kinderen, besef je maar al te goed hoe belangrijk het is om intens zorg te dragen voor elkaar. Dit is dus het concept waarrond het twaalf nummers tellende album “The Lookout” geschreven werd. Vijf jaar voor een album kan wellicht lang lijken, maar Laura Veirs nam alle tijd ervoor om de nummers in haar eigen studio bij te schaven totdat ze in de voor haar juiste versie werden gegoten met de hulp van een topproducer Tucker Martine. Het resultaat mag er zijn en “The Lookout” is een typisch Laura Veirs klinkende plaat geworden, gevuld met dromend, weids echoënde folkpop songs, met soms een Oosters klinkend tintje, verwijzend naar haar liefde voor China als studente Chinese geologie, maar ook enkele verrassend klinkende songs. Vrienden Jim James en Sufjan Stevens steken bovendien in sommige nummers graag een vocaal handje toe.

De waaier aan instrumenten die “The Lookout” siert is rijkelijk gevarieerd, gaande van klassieke folkinstrumenten zoals akoestische gitaar, bas, drum en viool, tot onder andere piano, keyboard, synthesizer, klarinet, dwarsfluit, elektronische percussie en elektrische gitaar. Zo gaat de elektronische percussie in “Everybody Needs You” etherisch het duel aan met een betoverende baslijn, wervelende gitaren en strijkers. Schitterend nummer, net als het ijl hoog gezongen “When It Growes Darkest”, waar een geheimzinnige repetitieve gitaartokkel spannend doorkruist wordt door viool, dwarsfluit en een broeierige synthesizer op de achtergrond. Je hoort hier letterlijk dat er tijd noch moeite gespaard werd in de studio, met dank aan de meesterlijke hand van Tucker Martine. Het nieuwe album bulkt ook van prachtige folk-pop songs, waar het moto minder is meer, meermaals de bovenhand haalt, zoals in de hartverwarmende akoestische opener “Margeret Sands”, het weids mijmerend en desolate “The Canyon” of de breekbare pianoballade “The Meadow”. Toppers zijn ook het ontroerend walsend “Lightning Rod”, opgesmukt met kinderkreetjes en de warme countrytune “Seven Falls”, waar natuurlijk een mooi gedoseerde pedal steel niet in mag ontbreken.

De Laura Veirs fans kunnen op beide oren slapen: Laura’s tiende album is een jubileumeditie waardig en mag bij haar beste werk gerekend worden. Het is een echte groeiplaat, die bij elke beluistering meer en meer geheimen prijsgeeft. Wie al dit moois live wil beluisteren krijgt daartoe bovendien een uitgelezen kans in de maand mei. Letterlijk looking out for “The Lookout” dus!

Yvo Zels

30/05 Ancienne Belgique, Brussel
31/05 Bitterzoet, Amsterdam (NL)


 

Artiest info
Website  
 

Label: Bella Union
distr.: PIAS

video