SONIDO GALLO NEGRO - MAMBO CÓSMICO

Het Mexicaanse kierewiete collectief Sonido Gallo Negro slaat voor de derde keer toe en het is ook deze keer weer een uppercut van jewelste. Na hun wat moeilijker te vinden debuut “Cumbia Salvaje” en het via Glitterbeat ook bij ons makkelijk te krijgen “Sendero Mistico”, dat hen een paar jaar geleden naar onze contreien bracht voor enkele concerten waarvan wie er toen bij was een flinke tijd nodig heeft gehad om te bekomen.

Nu is er dus, opnieuw via het onvolprezen Glitterbeat, “Mambo Cósmico”, een titel die tegelijk nergens op slaat en alles vertelt: het gaat niet alleen om mambo, maar ook om cumbia, cha cha, danzon en porro en het is “kosmisch”, in die zin, dat de band ook op zoek gaat naar geluiden en ritmes uit het Midden-Oosten, Afrika en het Oud-Spaanse rijk. Dat alles wordt op deze plaat verpakt in elf nummers, negen nieuwe en twee covers. De openende titeltrack begint met een spacey stem die de luisteraar uitnodigt om mee te gaan op reis naar en langsheen de kosmische krachten, die de stand der sterren bepalen en op die manier (een deel van) het leven van elk individu beïnvloeden. Waarna een psychedelische mambo volgt, compleet met jaren ’50 orgeltje, dat een Tarantinosfeertje oproept en de weg baant voor de eerste cover, “Tolù”, van de Colombiaanse Lucho Bermúdez, een porro, die hier volledige instrumentatie krijgt, terwijl oorspronkelijk de porro enkel met drums en handgeklap begeleid werd.

Met “La Danza de Los Diablos” verkassen we naar de Mexicaanse Costa Chica en de “Cumbia Ishtar” is opgedragen aan de raadselachtige godheid Ishtar, die staat voor vruchtbaarheid, liefde, oorlog een sex. Een “God for all Seasons, als het ware, die de geheimen bewaakt van het begin van de mensheid en dus ook van de muziek. Tweede cover is die van “Quien Será”, dat elk van ons kent als “Sway”van Dean Martin, of misschien zelfs van Jennifer Lopez of Michael Bublé, maar die bij Sonido in een Hispano surf rck-kleedje gehesen wordt. Met “La Foca Cha Cha Cha” wordt eer bewezen aan de grote Perez Prado en “Catemaco” zingt dan weer de lof van het stadje van die naam, waar sjamanen en magiërs thuis zijn en het occultisme helemaal de toon zet.

“Mambo Egipcio” vertelt waarom Perez Prado Mexico uitkoos als broedplaats voor de mambo en de “Egipcio” in de titel verwijst naar de kaft van de plaat, waarom de Egyptische godheid Thot afgebeeld staat. Toth heeft de muziek onder zijn bevoegdheid en hoort dus thuis in de aparte wereld, waarin ook Sonido Gallo Negro zich bevindt.”Danzon Fayuquero” is een mooie illustratie van een eeuwenoude danstraditie, die in Mexico in ere gehouden wordt en die heel moeilijk aan te leren is, vanwege de ongebruikelijke start-stop momenten. Ook hier weer de surf- en psychedelica-invloeden, gedragen door de Farfisaklanken, die je heel ver terug in de tijd voeren en tegelijk hedendaags klinken. Afsluiter “Cumbia de Sanación” was de eerste track die de band wereldkundig maakte, amper enkele dagen nadat de aarde stevig beefde in Mexico in september 2017. De track wil een helende invloed opwekken en is eigenlijk de perfecte illustratie van datgene waar het bij de Sonido om draait: muziek is essentieel in het leven, je maakt ze met hart en ziel en beide krijgen veel terug, als je het allemaal eerlijk speelt. Het loont overigens de moeite de plaat helemaal te laten spelen, want er is een soortement mystery track, die je begeleidt op de terugvlucht naar de gewone wereld…

Samengevat: drie kwartier volstrekt originele muziek van een bende die je met plezier over de vloer krijgt en die je meeneemt op een trip naar uithoeken van de muzikale wereld, waarvan je het bestaan zelfs niet kon vermoeden. Heerlijk spul!

(Dani Heyvaert)

 


Artiest info
Website  
 

label : Glitterbeat Records
distr.: Xango

video