DARRYL YOKLEY’S SOUND REFORMATION - PICTRURES AT AN AFRICAN EXHIBITION

Het gebeurt wel eens vaker dat ik, als ik over een plaat schrijf, een verwijzing maak naar het artwork, maar deze keer wil ik ermee beginnen. Dat heeft alles vandoen met het opzet van deze plaat, waarvoor de nog altijd jonge saxofonist en componist Darryl Yokley geïnspireerd raakte door Moussorgsky’s “Pictures at an Exhibition” en waarvoor hij artwork bestelde bij de al even jonge, vanuit London opererende artiest David Emmanuel Noel, wiens web-adres ik hier toevoeg, met de dwingende aanbeveling er eens een blik te gaan werpen: die man maakt werkelijk adembenemend mooie dingen, die hier extra uit de verf komen, omdat muziek en artwork elkaar beïnvloed hebben en dus eigenlijk twee facetten van dezelfde songs vormen. Dit allemaal gezegd zijnde en voor de mensen die Darryl Yokley niet zouden kennen: hij is actief vanuit Los Angeles, speelt alle saxsoorten en is, in mijn ogen en voor mijn oren, één van de meest inventieve jonge componisten, die tegenwoordig in de jazz actief zijn. Zijn “Sound Reformation” band vormde hij in 2010, waarna het twee jaar wachten was op de debuutplaat “The Void”, die door de critici de sterren in geschreven werd.

Voor de aardigheid wil ik ook nog meegeven dat de jongeman, net nadat hij afstudeerde en voor hij dus zijn eigen ensemble vormde, podiumervaring opdeed met soulbands als The Four Tops, The O’ Jays en The Temptations, drie bands, die hier misschien passé lijken, maar die in de States nog veel aanhang hebben en veel concerten spelen. Vandaag is er dus die tweede plaat, die kennelijk heelwat voeten in de aarde gehad heeft om het licht te zien: ik las ergens dat de band al eind 2015 een aantal van de nummers van de plaat live speelde, wat dus betekent dat er ruim drie jaar overheen gegaan zijn sinds de opnames gemaakt werden. Ik wil eigenlijk niet eens weten welke de reden daarvoor geweest is, want ik ben gewoon superblij dat de CD er nu effectief is en tot bij ons komt via de speurneuzen van Xango Music. Voor de gelegenheid werd de gewone band aangevuld met een blazersensemble -alle blazers behalve saxofoon uiteraard-, wat de mogelijkheden van de band natuurlijk exponentieel vergroot en wat de Moussorgsky-aanpak vergemakkelijkte.

In zeventig minuten en dertien “bewegingen”, beoogt Darryl het lot van de mensheid, waarvan Afrika, zoals we weten, de bakermat is, te beschrijven, in al zijn diversiteit en met al zijn tegenstellingen, die vaak groter lijken dan ze in werkelijkheid zijn. We hebben meer gelijkenissen dan sommigen ons willen laten geloven en we hebben de verdomde plicht minstens te proberen de wereld van morgen een beetje beter te maken dan die van vandaag. Grenzen, oorlogen, politieke excessen en dergelijke hindernissen kunnen overwonnen worden, als we dat maar hard genoeg willen en als we de schoonheid voldoende ruimte geven. Daartoe draagt Darryl met deze audio-visuele plaat alvast een flinke steen bij: dit is simpelweg prachtige jazzmuziek van een kerel die -en ik ben nogal geneigd op dat punt het Amerikaanse vakblad Offbeat te geloven- zijn tijd enkele lichtjaren vooruit is. Leer dit asjeblieft kennen en geniet van deze schitterende, toegankelijke jazzplaat!

(Dani Heyvaert)

 


Artiest info
Website  
 

Label: Truth Revolution Records
distr.: Xango

video