RODNEY CROWELL - CHRISTMAS EVERYWHERE

 

We kennen allemaal wel iemand van dichtbij of veraf, die elk jaar zo rond half december in een soort cynische en donkere gemoedstoestand verzeilen maar aan één ding kan denken: “was het maar al januari!”. Rodney Crowell stelde een aantal jaar geleden bij zichzelf vast, dat het hele Kerstgebeuren hem eigenlijk gestolen kon worden. Dat had wellicht te maken met zijn jeugd: het gezin Crowell baadde niet in weelde en ieder jaar opnieuw was het een probleem om mee te doen aan de dure cadeautjes-uitwisseling.

Hoe dan ook: de man nadert stilaan de zeventig en dan word je, zo schijnt, een tikkeltje milder. Dat hij intussen ook een stuk of wat kleinkinderen heeft, droeg er ook toe bij dat hij op een dag niet alleen zijn uiterste best deed om voor iedereen een leuk cadeau te scoren, maat tevens tot het inzicht kwam dat hij misschien eens een heuse kerstplaat moest gaan maken. Dat was de dag waarop hij, via de radio “Grateful for Christmas” van Hayes Carll hoorde en diep geraakt werd door de scherpe humor en de zeldzame eerlijkheid van de tekst. We schreven toen december 2011 en het duurde dus zo’n zeven jaar voor de plaat er echt kwam, maar: ze is het lange wachten meer dan waard.

De eerste track van de plaat was de laatste, die opgenomen werd: een ode aan Clement Moore, de dichter die verantwoordelijk was voor wat iedereen kent als “The Night Before Christmas” werd “Clement’s Lament (We’ll See You In The Mall)” gedoopt en zet meteen de toon voor de hele plaat. Tania Hancheroff en Kim Keyes, twee zangeressen waar Crowell wel eens vaker mee samenwerkt en die ook nu het merendeel van de backing vocals doen, zongen de mild ironische tekst in, die eindigt met de regel “The Season starts in August now, we’ll see you in the Mall”. U begrijpt meteen waar Rodney naartoe wil: hij probeert het oppervlakkige laagje vernis van het hele kerstgebeuren weg te krabben en houdt de medemens zo een beetje een spiegel voor, zonder echter te moraliseren.

In de tweede track “Christmas Everywhere” krijgt hij vocale steun van rijzende ster Lera Lynn, en wordt de commerciële kant van Kerstmis verder op de schop genomen en “When The Fat Guy Tries the Chimney on for Size” heeft een verrassende boodschap voor kinderen die het hele verhaaltje nog geloven: l”luister niet naar grote broer of neef of nicht, die je koen vertellen dat de kerstman niet bestaat. Als ze zelf braaf genoeg zouden geweest zijn, zouden ze net evenveel cadeaus krijgen….”.

In “Christmas Makes Me Sad” zingen Kelly Willys en Bruce Robison de backingstemmen en komen we het dichtst bij de Kerstsong, zoals we die gewoonlijk te horen krijgen: wie sowieso al een beetje verdrietig is, voelt dat met Kerst nog extra aan en in “Merry Christmas from an Empty Bed” sluit daar eigenlijk prachtig bij aan, temeer omdat co-writer Brennen Leigh een heerlijke strofe zingt: een kapotte relatie kan nauwelijks prachtiger onder woorden gebracht worden dan het hier gebeurt. “Very Merry Christmas” is een deuntje dat Rodney lang geleden met zijn kinderen opnam, maar nooit uitbracht. Voor “Christmas in Vidor” geldt een beetje hetzelfde: hij en Mary Karr werkten samen aan songs voor de plaat “Kin: Songs by Mary Karr and Rodney Crowell” en dit nummer raakte maar niet af. Het stond dan ook niet op de plaat, maar werd nu uitgewerkt.

Come Christmas” is dan weer een nummer dat Crowell uitwerkte op basis van een pianoriedeltje dat hij zijn kleindochters op piano hoorde spelen en met zijn smartphone opnam. De beide jongedames prijken nu als co-auteurs in de credits. Mooi is dat, ook al omdat de plaat afsluit met “All for Little Girls and Boys”, een liedje dat Rodney ruim dertig jaar geleden met zijn dochters bedacht had en dat heel vaak gezongen werd ten huize Crowell. Opa Crowell stelt vast dat de cirkel rond is en dat hij zijn kersthekel dankzij zijn kinderen en kleinkinderen binnen de perken heeft weten te houden. Noemen we zo’n verschijnsel niet “coming of age”? Dit is dus een héél fijne kerstplaat, die afwijkt van de ge-effende paden en daardoor echt interessant wordt. Dat daarenboven ingespeeld door topmuzikanten, is ook niet bepaald een nadeel….

(Dani Heyvaert)

 


 

Artiest info
Website  
 

Label: New West Records
distr.: PIAS

video