JESPER THEIS - NARROW LINE

 


Liever dan verder nog in het onderwijs te blijven onderrichten koos zanger/gitarist Jesper Theis, met Deense roots, ervoor om die andere stuwing in zijn hart te volgen en de baan op te gaan met zijn Resonator of andere gitaren. Al vroeg had hij zich allerlei gitaarvaardigheden aangeleerd. Zijn repertoire bestond uit eigen songs of covers van zijn blueshelden, zoals het inlevend vertolkte ‘You Got To Take Sick And Die’ dat eenzelfde spiritualiteit capteert als uit een ver verleden. Hij hoopte een Ep uit te brengen en vroeg daarom de steun van die andere bluesman uit Denemarken, Peter Nande, om eventueel zijn Ep te producen. Zijn landgenoot moedigde hem daarentegen aan om voluit te gaan en direct voor een langspeler te kiezen. Zelf beloofde Peter Nande, harmonicaspeler en songwriter, ook songs aan te leveren of op enkele ervan mee te schrijven. Het finale album, met Peter Nande als producer, werd uiteindelijk opgenomen in Finland in de analoge studio van Tomi Leino, blueszanger uit Helsinki die een eigen studio heeft. Alle bevraagde muzikanten verzamelden er zich tegelijk rond de zanger/gitarist om in twee dagen tijd twaalf songs vast te leggen.

Het herinnert aan de vooroorlogse pionierstijd toen er geen kunstgrepen nodig waren om alles authentiek en spontaan te laten klinken. Rev. Gary Davis en Son House zijn dan ook enkele van Jespers idolen wiens herinnering hij levend wil houden door covers van hen te vertolken. Zelf heeft Jesper Theis voldoende inspiratie om eigen songs te schrijven waarbij hij aanleunt bij de oude thema’s van duivelskunsten en ontrouwe mama’s, die hem vertrouwd zijn omwille van zijn liefde voor de oude countryblues. Hij volgt daarbij zijn eigen intuïtie en voorkeur. De vier originele songs van zijn hand en de twee tezamen met Peter Nande wortelen in het aangewaaid stof uit het schimmenrijk van het Delta Mississippi gebied. Het geëmotioneerd vertolkte ‘Narrow Line’, met slidegitaar, melancholische bluesharp en doffe drumslag, heeft alzo eenzelfde diepgang als Son Houses ‘Depot Blues’. Ook Nandes ‘The Devil’s Too Strong’ combineert zwoelte met een intrigerende groove die aan de pré-war pioniers herinnert. Zelfs Tom Waits ‘Fumblin’ With The Blues’, een donkere ballade, put uit de grondlagen van het Deltagebied, waaraan trombonist Jakob Munck Mortensen nog een aparte bluesy kleur toevoegt.

Tijdens de opnames speelden Jesper en Peter vooreerst als een duo, waardoor stem, slidegitaar en harmonica als in pré-war tijd harmonisch aaneensluiten. Nadien voegden zich andere muzikanten bij het duo, die met extra gitaar, contrabas, percussie en trombone de klankkleur verrijken, zodat o.m. het dansbare ‘Let’s Jam Up’ met trombone, het expressieve ‘Lyin’ Cheatin’ Mama’, met subtiele basritmes, of het mid-tempo ‘Bread And Butter’, waarin humor verweven, voor tempowisselingen zorgen. Het is haast ondenkbaar dat dit album een debuut van de Deense bluesman is. Met zijn bijwijlen korrelige stem en zijn aangrijpend gitaarspel op Resonator zou hij evengoed kunnen doorgaan voor een doorwinterde bluesmuzikant die in privé-settings lessen kreeg van de grote baanbrekers. Alleen al het titeltrack song is een smekend bluespareltje dat alles in de kiem bevat om tot een tijdloze klassieker uit te groeien.

Marcie

10 cd's te winnen!

Wil je daar kans op maken, dan mail je ons gewoon even:
je naam, je adres en de vermelding
: JESPER THEIS
Binnen een aantal weken wordt uit alle inzendingen de gelukkigen getrokken.
Wij hopen dat u massaal Rootstime - hier - zult mailen
De winnaars worden per mail verwittigd.

 

 

Artiest info
Website  
 

Label :Straight Shooter

video